Oh my Buddha! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu Oh my Buddha! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu

Oh my Buddha!

Door: Roy & Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs & Roy

09 Mei 2007 | Thailand, Bangkok

Sawadie Khrap!

Afgelopen week hebben we weer vele avonturen meegemaakt, van culturele hoogtepunten tot memorabele reizen richting onze volgende bestemming.

Dag 68 The Trip:
Vandaag stond de reis van Phnom Penh naar Siem Reap op het programma. De bus naar Siem Reap vertrok rond 12 uur pm. Nadat de minibus ons een kwartier te laat op kwam halen om ons naar de grote bus te brengen kwam wij aan in een beenruimte walhalla. In deze grote bus, van alle gemakken voorzien: airco, beenruimte, tukkie-mode, hapje en een drankje. Kortom: TOP! Na twee keer gestopt te hebben kwamen wij om 5 uur pm aan. Eenmaal uitgestapt werden wij weer opgewacht door de altijd ondernemende, vriendelijke, absoluut niet opdringerige (NOT) tuk-tuk drivers. Hier ontmoetten wij onze tuk-tuk driver voor de rest van ons verblijf in Siem Reap. Hij bracht ons gratis naar het guesthouse waar wij graag wilden verblijven in de hoop dat hij ons meerdere ritjes kon bezorgen in de komende dagen. Na te zijn aangekomen bij het guesthouse vroegen we zijn kaartje omdat wij nog niet helemaal wisten hoe de plannen er de komende dagen uit zou komen te zien. Na de rit was het tijd om even te relaxen en de verscheidene electronica op te laden, wij hebben namelijk al weken geen stopcontact op de kamer. Wij installeerden ons in de rooftop bar/restaurant en onder het genot van een fruitshake en chicken, vegetables noodles lazen wat informatie over Angkor Wat en de verschillende grensovergangen om Cambodja weer te verlaten. S'avonds zagen we weer wat oude bekenden uit Phnom Penh en hadden nog een klein nachtelijk onderzoek naar de feestelijke activiteiten in Siem Reap (Temple Bar, Banana Leaf, Angkor What?! en Zone One).

Dag 69 The Trip:
S'ochtends werden we wakker in de kamer die ons aan de film Saw deed denken. Vrolijk wakker worden is anders maar niet getreurd al snel kwam de lach terug op de gezichten toen de afgelopen avond doorgesproken werd. Tijdens het ontbijt bespraken we de plannen voor de komende dagen en hierna liepen we de gezellige winkelstraatjes van Siem Reap door. Na even de mail gechecked te hebben en een aantal postkaarten te hebben ingeslagen was het s'middags tijd om onze tuk-tuk driver te bellen. We spraken af om half 4 pm, aangezien je de kaartjes die je na half 5 koopt de volgende dag ook nog in Angkor Wat kan gebruiken. Stipt half 4 stond hij voor ons klaar, maar Angkor Wat is slechts 15 minuutjes rijden. Hierdoor besloten we onze vriend op een drankje te trakteren in de dichtstbijzijnde bar. Na een gezellig en interessant praatje met de tuk-tuk driver besloten we ons te begeven richting Angkor Wat. Even wat informatie over Ankgor Wat:

Angkor Wat is een van de oude hoofdsteden van het Khmer-rijk. Het woord Angkor betekent heilige stad en het woord Wat betekent tempel, wat de Nederlandse betekenis dus Heilige tempelstad maakt. De stad werd zo genoemd vanwege de voornaamste tempel die ook Angkor Wat heet. In het begin van het Khmer-rijk bouwden een aantal koningen tijdens hun heerschappij nieuwe tempels voor verschillende goden met daar rondom nieuwe steden waarnaar zij hun zetel verplaatsten. De meeste van deze steden werden gebouwd in het gebied ten noorden van het Tonlé Sapmeer in de hedendaagse Cambodjaanse provincie Siem Reap. De steden werden hier gebouwd vanwege de zeer vruchtbare landbouwgrond in dit gebied dat elk jaar overstroomt waardoor er nieuw vruchtbaar slib afgezet wordt. Tegenwoordig is er behalve de tempels zelf niets meer over van deze steden omdat behalve de tempels deze geheel in hout opgetrokken werden. Huizen van de goden werden gebouwd van steen en de inferieure mensen kregen huizen van hout. In de twaalfde eeuw wordt de hoofdstad van het Khmer-rijk opnieuw verplaatst naar de stad die is ontstaan rond de tempel Angkor Wat gebouwd door koning Suryavarman II aan de rivier de Siem Reap. Tot de bouw van Angkor Thom door Jayavarman VII in 1177 was het gebied rond Angkor Wat het religieuze en administratieve centrum van het Khmer-rijk. De tempel Angkor Wat is gebouwd tussen 1113 en 1145, tijdens de regeerperiode van Suryavarman II, en is de grootste etagepiramide op het Zuidoost-Aziatische vasteland.

Aan het einde van de middag kwamen wij aan bij het bekendste tempelcomplex Angkor Wat. De weg naar binnen leidden ons over een grote en lange brug richting de drie torens. Het complex is echt indrukwekkend en toen we door de poort liepen voelden we ons alsof we in een Indiana Jones set liepen. Aangezien het tijd was voor zonsondergang besloten we eerst naar boven te klimmen, daarmee bedoelen we ook klimmen! Als helden op sokken bereikten we trillend de top (trap was enorm steil, steiler dan de Chinese Muur). Eenmaal boven gekomen hebben een mooi rondje gelopen en zijn daarna (na een spannende afdaling) naar de achterkant van Ankgor Wat gegaan voor mooie zonsondergang foto's. Na deze ontspannen wandeling was het weer tijd om terug te gaan naar het hotel. 's avonds hebben we wat gegeten en Mathijs werd een beetje ziek, dus die ging vroeg naar bed. Roy besloot daarintegen toch nog even Zone-One op te zoeken, en na een paar discodance-moves besloot ook Roy terug te keren naar ons nederige stulpje.

Dag 69 The Trip:
Om acht uur am werden we weer opgehaald door onze tuk-tuk om een hele dag te verdwalen in het Angkor complex. De vorige dag hadden wij het Angkor Wat complex bezocht maar dit is slechts 1 van de ruim honderd kleine en grote tempels in het Angkor gebied. Doordat de bouw van het gehele gebied meer dan 600 jaar geduurd heeft zijn de verschillen in bouwstijl merkbaar. Mede door dit feit staan er dan ook hindoeistische en boeddhistische tempels door elkaar. Vandaag begonnen we bij de boeddhistische tempel Bayon, die midden in de stad Angkor Thom ligt. Via een majestueuze brug kan men met diverse vervoersmiddelen de tempels bereiken, we sommen op: Olifant, fiets, paard en wagen, tuk-tuk, golfkar, aircobus en motorbike. Wij kwamen met onze tuk-tuk aan bij het Bayon Complex met zijn vele gezichtsreliefs op en in de poorten en prachtige toegangspoorten. Het is een van meest belangrijke bezienswaardigheden en van een afstand ziet de tempel er ietwat chaotisch uit maar dichterbij gekomen zie je al de verschillende mysterieuze glimlachende gezichten in de muren. We hadden gelezen dat de beste foto's in de ochtend gemaakt konden worden en daardoor hadden wij meteen een goede start, dat is toch het halve werk. Verder hebben we nog Baphuon, Preah Khan, het Olifantenterras en Ta Prohm bezocht. Ta Prohm is volgens vele een van de hoogtepunten van het tempelcomplex, zo ook volgens ons. Het lijkt net of de tempel door de natuur opgeslokt wordt. De tempel ziet er vrijwel exact zo uit als tijdens de "ontdekking" in 1860. Klimplanten, mossen, lianen en hele bomen overwoekeren de smalle galerijen, torens en beelden en hebben de Ta Prohm omgetoverd tot een sprookjesachtige ruine. Tijdens het bezoek hebben wij nog gezocht naar de voetstappen van Angelina Jolie, aangezien hier de film Tombraider is opgenomen. Helaas hebben we Angelina niet gevonden, maar wel de bekende boom.
Uiteindelijk hebben we de heuvel bezocht om deze culturele dag af te sluiten met een mooi uitzicht over het gehele gebied. s'Avonds hebben we de geslaagde dag gevierd met een Mexicaans diner om daarna redelijk op tijd naar onze casa terug te gaan.

Dag 70 The Trip:
Na even onze opties te hebben bekeken was het besluit genomen en hadden we een ticket geboekt richting Thailand en dus niet Laos zoals de planning eigenlijk was. De reis zal er nu als volgt uit komen te zien: Via het oosten van Thailand richting Bangkok om vervolgens via Ayutthaya en Chiang Mai naar Laos af te reizen. In Laos zullen we de route Luang Prabang-Vang Vieng-Vientiane afleggen om terug te keren in Thailand. Via Bangkok zullen we de zuidelijke kustplaatsen van Thailand gaan verkennen om terug te komen bij onze oorspronkelijke planning. Vandaag reisden we dus af naar Ko Chang, Thailand. Officieel zou deze reis incl. ferry ongeveer 10 uur duren. Helaas, het weer en de buschauffeur gooiden roet in het eten. Ten eerste was de "weg" weg, deze zijn ze waarschijnlijk vergeten aan te leggen. Achteraf hoorden we dat een vliegtuigmaatschappij in de clinch ligt met de overheid over de aanleg van deze weg, zij willen deze namelijk niet omdat zij dan vluchten zullen verliezen. Zo kan het dus ook. Na 6 uur kwamen we eindelijk aan bij de grens, Poi Pet. Na gratis ons visum te hebben bemachtigd. Mochten wij voor 30 dagen in Thailand vertoeven. Het vertoeven zat er alleen nu even niet in door de zware regenval. Na opnieuw 6 uur rijden, deze keer in een mini-bus, bleek dat de ferry al had aangelegd aan wal en haar diensten niet meer leverde tot de volgende ochtend. Onze buschaffeur, een hele gezellige vent, had wel een oplossing en bracht ons richting een bungalow park aan de kust. Paradise Bungalow Parc was onze plek om te overnachten en na een Thais avond eten, medium spicy (voor ons Nederlanders hopi spicy) gingen we terug voor onze welverdiende nachtrust.

Dag 71 The Trip:
We werden om 7 uur am verwacht te verzamelen zodat de buschaffeur ons naar de ferry richting Ko Chang kon brengen. De buschaffeur was echter spoorloos en dus konden we in een overdekte pick-up om 8 uur am richting de ferry. Aangekomen bij de ferry moesten we even wachten aangezien we de ferry van 8 uur am net gemist hadden. Ondertussen regende het nog steeds pijpenstelen. We bestelde een ontbijtje en na 45 minuten hadden wij ons omelette en konden wij ons opmaken voor de 1uur durende ferry rit. Eenmaal op zee werd het weer er niet beter op maar met de zon in je hoofd blijft het altijd leuk. Gelukkig zagen onze medereizigers er de lol ook wel van in en dus hadden we een gezellig ferry trip. Iedereen besloot naar dezelfde stek te gaan op het eiland: Nature Beach Resort. De eerste taxi werd geheel volgepropt en gevuld met 13 mensen incl. backpacks moesten wij tezamen met onze twee Nederlandse medereizigers wachten op de volgende. Toen deze taxi aankwam stelde hij ons een prijs voor die niet binnen ons budget viel. Maar als we naar de volgende pier gingen en meer mensen konden meekrijgen zou het goedkoper zijn. Na een uur te hebben gewacht tot de taxi er uberhaupt was en bij de pier opnieuw een uur op de hoop dat er een boot vol toeristen aan zou komen werd ons geduld wel heel erg op de proef gesteld. Na een meat-on-a-stick, besloot Roy richting de weg te lopen om te kijken of we misschien konden liften. Na 45 minuten was het dan raak, een Thai met een flinke pick-up snapte het idee zonder veel kennis van de Engelse taal. Body language is dan toch essentieel. De tassen incl. Mathijs en Mark gooiden we achterin de pick-up en Kim en Roy konden binnen zitten. Nadat de speakers flink aan werden gedraaid en Bird TongChai luid ter gehore werd gebracht begon het bij de eerste heuvel flink uit de hemel te storten. Geheel voorbereid hadden we onze zwembroeken s'ochtends aangetrokken in de hoop op goed weer, dit kwam nu dus zeer goed van pas. Geheel doorweekt stopten we halverwege en werden wij in verwarring achterlaten maar later blij verrast toen de bestuurder de supermarkt uitkwam met 6 verfrissende koele Chang biertjs. Dit deed Mathijs denken aan zijn verjaardag in Curacao waar vergelijkbare omstandigheden de dienst uitmaakten. Na onderweg nog even een gestrande auto de heuvel op geduwd te moeten hebben kwamen we dan eindelijk aan bij Nature Beach Resort. De bestuurder moest heel nodig toiletteren en in hetzelfde tijdsbestek bekeken wij de kamers. Na terugkomst gaven we de bestuurder nog een tip zodat hij nog wat van zijn zo geliefde Chang pilsjes kon halen op de terugweg. Uiteraard gingen wij voor de Cheap Cheap room. Na de was te hebben uitgezocht keerden wij terug bij de receptie voor de in totaal 10 kilo was. Verder die middag alleen maar regen gehad en dus een beetje gerelaxt met een filmpje totdat laat in de middag het zonnetje voorzichtig door de wolken kwam en wij dus een duik konden maken en een potje strandvoetbal konden spelen met de Thaise strandgangers. s'Avonds zochten wij de dorpstraat op voor een Thaise barbeque waarna we met een Engels stel richting Treehouse Lodge gingen voor een klein feestje.

Dag 72 The Trip:
Deze dag stond in het teken van de motobike. Na een ontbijte bij Nature Beach Resort gingen we met de taxi richting White Sand Beach. Aangezien we nog was hadden staan bij Loneley Beach moesten we zowieso terug naar Nature Beach Resort. Eenmaal aangekomen bij White Sand Beach zochten we naar een goedkoope kamer om te slapen. Na even hier en daar te vragen waar dat kon zijn kwamen we aan bij Fisherman Resort. Voor een schamele 200 Baht per kamer konden we hier blijven slapen. Dit is dan onze goedkoopste kamer waar we ooit hebben gezeten. (2 euro pp). Dat de kamer hopie goedkopie was, was dan ook duidelijk te zien. Er was namelijk geen wastafel en geen spiegel in de kamer. Dit zorgde voor huiveringswekkende taferelen tijdens normaal gesproken zeer gemakkelijke momenten. Tandenpoetsen en lenzen in/uit doen vond allemaal plaats op of boven de WC. Na onze spullen te hebben gedropt in de kamer was het tijd om een motorbike te huren om zo het eiland te verkennen. Een motobike voor 24 uur kostte maar 150 Baht (3 euro). Na de tank gevuld te hebben met benzine uit Whiskey flessen kon onze ontdekkingsreis van start gaan. Eerst besloten we de Noord en Oostkant van Ko Chang te berijden. Onderweg viel ons oog op het bordje "Way to Jungle". Hier stonden we wel voor open en over de modderige, glibberige zandweg werden al onze motobike skills beproefd. Uiteindelijk kwamen we terecht bij een Olifantenkamp, waar we even rond gedwaald hebben. Het was prachtig om alle verschillende grote en kleine olifanten te zien en aan te raken. Plots werden we nog overvallen door een tropische regenbui, maar uiteindelijk konden we toch onze tocht voortzetten. Hierna besloten we om via de Westkant naar het Zuiden te gaan. Hier is een grote pier vol restautantjes, kraampjes, winkeltjes en duikscholen. Op de terugweg reden we nog langs Nature Beach om onze was op te halen. Echter, de was was nog niet droog en we hadden niet genoeg geld bij ons. We besloten om terug te gaan naar Fisherman en even wat te eten, om daarna in de schemering de was op te halen. Alles was weer schoon en fris en dat bracht een glimlach op onze gezichten. Eindelijk konden we weer wat schoons aan :). 's Avonds hebben we bij Odie's gegeten om daarna de avond voort te zetten in Sabay Club. Hier zagen we nog een oude bekende + vriendinnen uit Vietnam. De rest van de avond hebben wij ons tijdens dansmuziek met hun vermaakt om daarna lekker te gaan slapen in onze Cheap Cheap Room.

Dag 73 The Trip:
S'ochtends was Roy al vroeg wakker en sprong op de motorbike op zoek naar een ontbijtje. Mathijs chillde nog even in de kamer met een filmpje. Tijdens onze reis van Siem Reap naar Ko Chang hoorde wij dat er in Ko CHang broodjes kroket te halen waren. Benieuwd naar deze Hollandse delicatesse in een Aziatisch jasje ging ROy op zoek. Na een korte zoektocht die volgde langs enkele winkeltjes was de locatie bekend en het broodje kroket besteld. Na nog even een praatje gemaakt te hebben met eigenaar Ton ging Roy weer terug om het nieuws aan Mathijs door te geven. Mathijs was echter al onderweg en we kwamen elkaar onderweg tegen. Meteen weer terug naar de Travellers Club voor een nieuwe ronde Broodje Kroket. Na een potje poolen gingen we terug omdat het vandaag zowaar mooi weer was. We gingen naar Cookies Resort and Restaurant om daar de groep van gisteren weer te ontmoeten. Eigenlijk hebben we de hele dag lekker van de zon genoten en af en toe gebruik gemaakt van de faciliteiten van het 4-sterren resort Cookies. Niet gek, als je bedenkt dat we voor 4 euro per nacht slapen ipv 50 euro per nacht. s' Avonds hebben we gezellig wat gegeten met de geheel Zweedse groep en na een borreltje en waterpijp terug naar huis gegaan.

Dag 74 The Trip:
Vanochtend werden we wakker in de regen en dus draaiden we ons nog een keertje om. Na een uurtje was het redelijk droog en huurden we nogmaals een motorbike om een lekker broodje kroket te halen en onze ervaringen aan jullie te rapporteren.

Waarschijnlijk gaan we morgen naar Ko Samet voor nieuwe avonturen.

Chok dee khrap,

Roy en Mathijs

• 09 Mei 2007 - 08:42

Marineke:

Hallo jongens.Zat net jullie fotos nog eens te bekijken toen jullie nieuwe avonturen op de site verschenen.Wat een verhaal weer.Wel een natte bedoening zo te lezen maar weer veel gezien. Mathijs die helm staat je goed. Ik hoop dat jullie ook in Thailand het nodige zullen zien en beleven. Doe voorzichtig met de olifanten.Hier is het nat koud dus ongezellig weer.Groeten uit Waddinxveen

• 09 Mei 2007 - 11:35

Monique:

hoi jongens! ik ging eigenlijk aan het werk maar jullie site lezen is natuurlijk veel leuker! blij dat het allemaal goed gaat met jullie. avonturen genoeg weer he? broodje kroket smaakt wel weer zeker? veel plezier, maak er wat van samen maar daar twijfelen we niet aan!

• 09 Mei 2007 - 12:43

Janine:

Ej boys!! Wat n mooie verhalen en foto's weer!! Thijssie, was gezellig je weer ff 'gezien' te hebben:-)
    Groetah vanuit Den Haag
    xx Janine

• 09 Mei 2007 - 17:08

Ilse:

Hai Roy,

Met veel plezier jullie verhalen gelezen.
    Wat een mooie foto`s zitten er weer tussen!!
    Groetjes!!

• 09 Mei 2007 - 19:13

Pap:

Ha mannen,nog nagenietend van het vorige verhaal krijgen we al weer zo'n heerlijk cadeautje. Fijn om zo veel te zien en te lezen. Roy leuk dat je nog even belde zijn we alle drie blij mee! Jullie beleven in iedergeval genoeg en de foto's zijn ook weer hartverwarmend.
    Jullie volgen de aanwijzingen van Boeddha al aardig op zoals, "Wanneer je loopt, loop dan, wanneer je eet, eet dan"

Liefs van ons drie. -xxx-

• 09 Mei 2007 - 19:42

Marineke:

Hoi Mathijs leuk dat ik je vandaag ook nog een poos aan de telefoon had. Het is altijd weer prettig om ook je stem weer tehoren.Ik ben weer helemaal gelukkig.Vanavond met Janine bij de griek gegeten.Groeten van Soula.Doeg

• 10 Mei 2007 - 10:40

Onno:

Hey Mathijs en Roy,

Ziet er allemaal weer erg mooi uit! leuk hoor! Gaan jullie in Thailand nog duiken? Hoor het wel!

groeten vanuit een regenachtig Zoeterwoude!

Onno

• 10 Mei 2007 - 16:30

Omaatje:

Hallo jongens!

Ben nu bij Jolande om Lindy haar verjaardag te vieren en heb net jullie spannende verhaal weer gelezen en de foto's gezien: erg leuk!
    Nog heel veel plezier

Liefs van mij xx.

• 12 Mei 2007 - 07:22

Marianne&herman:

Hoi Heren
    gezellige verhalen en mooie foto's. Hoe komen jullie in hemelsnaam aan 10 KILO WAS? Hebben jullie de natte was gewogen?
    Jullie zijn aardig gekleurd ondanks de vele regen.
    Was het een broodje kroket van Kwekkeboom?
    Heel veel plezier in Thailand.
    t&o

• 13 Mei 2007 - 15:05

Oma:

Mathijs ga naar mignongoossenswaarbenjij.nu en lees voor Mignon = Mathijs

Groeten Oma /Margot/ Huub en Marineke

• 14 Mei 2007 - 09:13

Monique:

hoi!
    leuk je smsje op moederdag! we stonden net op het punt weg te gaan naar Najib. was erg leuk! was de andijviestampot lekker? ik hoop dat het weer bij jullie nu wat beter is. nog heel veel plezier en xxxxxxxx van ons

• 15 Mei 2007 - 07:15

Mathijs:

Nog een fijne moederdag mams! Heb je nog ontbijt op bed gekregen?

Groetjes vanuit regenachtig Bangkok Mathijs

• 15 Mei 2007 - 09:27

Marineke:

Hoi Mathijs zondagochtend zaten we om 7.00 uur op Schiphol aan het ontbijt omJanine en Marianne weg te brengen.Ze zitten nu na een lange reis op de Dominicaanse Republiek. Hoe is het in Bangkok? Groetjes aan Roy. Doeg.

• 16 Mei 2007 - 13:39

Tanya:

Hee Thijs,

Jullie vermaken je nog prima zo te zien (en te lezen!!)
    Ik hoor regelmatig de verhalen van je broer. (volgens mij is ie stiekem een beetje jaloers op je....hi,hi)

Doeii,
    Tanya

• 17 Mei 2007 - 08:21

Opa:

Skal uit Zweden! Later xx Kevin, Lourdes & Opa

• 17 Mei 2007 - 08:32

Arjen:

hey mathijs,

ik begin nu geloof ik de rode draad die door jullie reis heen loopt te begrijpen.... ik zie namelijk iedere keer de meest mooie vrouwen met jullie op de foto staan ;-) super al die belevenissen hoor!

groeten arjen

• 17 Mei 2007 - 20:53

Sjaan:

Hola Senores!
    Zit nu ook lekker in een ver buitenland:-) De stranden zijn hier echt super, ik stuur wel wat foto's als ik weer thuis ben. Veel plezier daar!!!
    Adios, Janine

• 20 Mei 2007 - 19:02

Onno:

Hey Mathijs,

Al klaar met je Advanced?

Anders nog veel succes!

Groeten Onno