We like Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu We like Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu

We like Shanghai

Door: Roy & Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs & Roy

12 Maart 2007 | China, Shanghai

Ni hao!

Shanghai, de plek waar we nu zijn aangekomen is geweldig. Shanghai, dat "boven de zee" betekent is een oude kolonie van Engeland. Enkele topattracties zijn onder andere de wijk Pudong (het zakencentrum van Shanghai), The Pearl Tower, de Bund, de oude stad, de Franse en Engels-Amerikaanse wijken.

Dag 15 The Trip:
Onze laatste dag in Hangzhou was een relax dag. We hebben goed geslapen en onze tijd genomen om de spullen op te ruimen en een ontbijtje te nuttigen. Doordat we vanmiddag de trein zouden nemen hebben we besloten om een rondje te lopen rond het Westmeer. Tijdens deze wandeling hebben wij een spectaculaire fonteinenshow mogen aanschouwen en hebben we onderweg gesprekken gevoerd over van alles en nog niks. Na 2 uur waren we rond en was het tijd de spullen op te halen en richting het station te vertrekken.

Eerst een stukje lopen naar de bus om vervolgens te checken of het wel de goede bus is, dit gaat gepaard met handen en voeten werk. Gelukkig waren we er al snel, zelfs zo snel dat we nog minstens 2 uur hebben kunnen toepen en jokeren. We waren zeer snel in Shanghai (1,5 uur) in een gezellige trein. We hadden deze keer een soft seat, voor een korte rit zeer goed te doen. Je merkt overal in China dat ze snel aan het ontwikkelen zijn en met nieuwe creatieve ideeen op de markt komen. Deze keer deed een moppentappende conducteur zijn intrede.

Aangekomen in Shanghai toverde wij het adres van de jeugdherberg te voorschijn, na een ritje in de metro kwamen we bij het goede metrostation aan. Vanuit daar was het 300m lopen naar de jeugdherberg. Peppi en Kokkie liepen natuurlijk weer de verkeerde kant op wat resulteerde in een wandeling van een uur. De wandeling werd onderbroken door een snel bezoek aan de grote M voor een lekkere Big Mac. Na deze 'heerlijke' maaltijd viel ons oog eindelijk op de jeugdherberg. Bij binnenkomst kregen wij meteen een warm onthaal van onze Engelse vrienden, die een filmpje aan het kijken waren (uiteraard). We boekten gelijk 4 nachten in een kamer van 8personen omdat we al snel in de smiezen hadden dat wij dit wel een fijne bestemming zouden vinden. In tegenstelling tot Hangzhou, was het travellers cafe in Shanghai wel druk bezocht en verbleven wij nog enkele uurtjes daar voor een potje tafelvoetbal. Hierna de kamer opzocht zodat morgen begonnen kon worden met een cultureel dagje Shanghai.

Dag 16 The Trip:
S'ochtends hebben we een ontbijtje gehaald bestaande uit gebakken ei, toast, muesli, fruit, yoghurt en een kopje koffie. Als econoom zijnde waren wij wel geinteresseerd in de wijk Pudong, het zakencentrum van Shanghai. Met de metro waren we er al snel en meteen zagen wij de Pearl Tower, de op 3 na hoogste toren van de wereld. Daar moesten we natuurlijk in! Een toeristische attractie maar daarom niet minder leuk, de bol die wij gingen bezoeken lag op een hoogte van 360m, echt een geweldig uitzicht! Shanghai is echt een miljoenenstad, ongeveer zoveel inwoners als heel Nederland. Na dit uitzicht gingen we de mooie gebouwen van dichterbij bekijken door opnieuw de benenwagen in te zetten langs de Bund en Nanjing Road (de winkelstraat van Shanghai). Eindelijk vonden wij ons zo geliefde voetbalshirt van China, in een straatje achteraf...

Helaas worden wij nu onderbroken tijdens het schrijven, de dame is klaar met werken en het internet en de computers worden afgesloten. We will be back for the update!

Nu dus weer terug! We waren in het straatje achteraf waar wij een voetbalshirt hebben gevonden. Na wat afdingen konden we het voor een leuk prijsje meenemen. Daar bleef het alleen niet bij want de vrouwen waren van mening dat ze best nog wat meer konden verkopen bijvoorbeeld horloges, dvd, tasjes, schoenen of merkkleding. Alles was te vinden op dat kleine zoldertje. Na dit avontuur zijn we wat gaan eten bij een van de vele straattentjes, stokjes vlees en een soort bapao broodjes. Terug in de jeugdherberg waren we klaar voor een nieuwe wedstrijd tafelvoetbal en poolen, en dit gaat er aardig fanatiek aan toe!

S'avonds gingen we stappen. We waren uitgenodigd voor een internationaal studenten feest van de universiteit van Shanghai. Natuurlijk maakten wij daar gretig gebruik van en voelden wij ons al snel welkom. Het was een heel gaaf feest, we kwamen onder andere een Nederlandse tegen, Australiers en Mexicanen. We vonden opnieuw een nieuw product op de Chinese markt, een meegolvende dansvloer waardoor je als op een soort trampoline uit je dak kon gaan. We waren al een tijdje binnen toen onze Engelse jongens begonnen af te haken. Eentje stortte van het podium af tijdens een nieuwe dansbeweging en de twee andere waren te mmoe of voelden zich niet geheel 100% meer. Wij wilden nog wel even blijven en dus gingen we samen door. Uiteindelijk gingen de lichten uit, na een aantal gevechten tussen Amerikanen en Kazachstanen. Iedereen was snel weg maar wij waren nog even in gesprek. Gelukkig merkte iemand ons nog op, waardoor een dimlicht werd aangezet en wij onze weg naar huis konden starten. In het hotel aangekomen wilden we gelijk gaan slapen maar Brandon was ook net terug en die had als gewoonlijk weer een aantal aansprakende grote verhalen.

Dag 17 The Trip:
Vandaag uitgeslapen, we waren vorige nacht pas om 6 uur terug dus dat konden we wel even gebruiken. Overdag dus kort maar krachtig: geen activiteit. S'avonds was er weer een feest dus daar waren we wel weer voor in. Er is een hele mooie tent waar je eenmaal entree betaald en dan de rest van de avond gratis kan drinken. Eerst gingen we nog even wat drinken bij de Mexicanen, die we ook gelijk maar het Nederlandse kaartspel toepen hebben geleerd (dit wordt een wereldwijd bekend spel). Allerlei nationaliteiten deden daar haar intrede: Israelisch, Zweeds, Chinees, Amerikaans, Mexicaans, Duits, Engels, Spaans en Deens. De club werd uiteindelijk bezocht door een groep van minstens 25 man. Eenmaal binnen zagen we er misschien 3 terug! De Bon Bon club is echt super ingedeeld, het heeft twee verdiepingen en in totaal twee zalen. Verder lijken het allemaal kleine gangetjes omdat er overal zitjes zijn en uiteindelijk een groot podium in de hoofdzaal. Een regel in deze club: alleen vrouwen mogen op het podium, een man wordt al snel met brute kracht van het podium gebonjourd. In deze club was ook een groep Nederlanders aanwezig die hier stage lopen dus dat was wel gezellig. Eindresultaat: Roy en Mathijs opnieuw om 6 uur thuis.

Dag 18 The Trip:
Deze dag staat geheel in het teken van de voetbalwedstrijd die wij wilden gaan bezoeken. Shanghai United tegen Li Seng, de huidige nummer 1. Tezamen met Alex en James gingen we naar het stadion, kochten wij een shirt van de thuisclub om vervolgens de jongens op het veld naar de overwinning te schreeuwen en zingen. Een kaartje halen was echter geen makkelijke opgave maar door een medewerker van de club te betalen mochten we doorlopen en een plekje zoeken. In een geweldige ambiance zagen wij de twee Chinese teams klungelen en af en toe een mooie aanval ter uitvoering brengen. Het was nog best spannend want als in de 3e minuut scoorde Shanghai maar helaas werd deze afgekeurd wegens buitenspel. Hierna raakte de tegenpartij een keer de paal en bloedde de eerste helft dood in 0-0. We wilden een cola gaan halen maar met onze fatsoensnormen kwamen wij niet ver in de verdrukking van mensen die ook graag een colaatje wilden. Na 10min netjes op de beurt te wachten hadden we de cola en konden we terug voor de tweede helft. Shanghai kwam razend uit de startblokken maar de tegenpartij liet zien over een compacte en stugge verdediging te beschikken. Uiteindelijk werd het ijs gebroken en scoorde Shanghai de 1-0. Het stadion ging uit zijn dak! Nadat de tegenpartij wat sterker werd en onder andere nog een keer de paal raakte en een rode kaart scoorde liep het allemaal met een sisser af en won Shanghai! Na de wedstrijd gingen we terug om een filmpje te kijken en te eten. Hierna stond de FA Cup op het programma Chelsea-Tottenham Hotspur. Een leuke pot voetbal die eindigde in 3-3. Na nog even te hebben nageevalueerd kwamen wij tot de conclusie te gaan slapen.

Dag 19 The Trip:
Nog altijd in Shanghai! Vandaag wilden we weer even de stad in gaan om wat cultuur te snuiven dus zochten wij een gids die ons door de illustere oude wijk van Shanghai kon leiden. Bella (de Deense die wij in Hangzhou hebben leren kennen) stond hier wel voor open en dus spraken wij om 10uur af om te ontbijten. Netjes op tijd hebben we nog even twee nachtjes bijgeboekt en de treinticket naar Hong Kong besteld. Woensdag zullen wij om 11.24 richting Hong Kong gaan om daar waarschijnlijk een dag later rond dezelfde tijd aan te komen.

Na opnieuw een Swiss breakfast (deze is toch het lekkerst) gingen we naar de oude stad. De oude stad staat in het teken van de mandarijntuinen en de bazaar. De gebouwen zijn in traditionele stijl maar nog niet heel oud. Ze proberen er echt alles te verkopen. Zo zagen we onder andere geitenkoppen, berenklauwen, leren en papieren handwerken, thee, kleistandbeeldjes en glaswerk. Natuurlijk was er maar een iemand die wat kocht: de vrouw in ons midden. Desondanks was het een gezellige middag en zagen we heel wat bekende culturele attractie zoals het theehuis Huxingting uit 1784. Verder zagen wij ook de drakenmuur rondom de mandarijntuinen en zorgden de straatmuzikanten voor verder vertier. Een Chinese lunch was niet om over naar huis te schrijven, maar om de informatie volledig te houden staan we hier even bij stil.

Toen we in de jeugdherberg terug kwamen zagen we de computer staan, die ons eraan herinneerde het verhaal te completeren.

Vanavond zullen we waarschijnlijk met de club richting de bowling gaan om te eindigen in een Aziatische Karaoke bar, we zijn benieuwd...

Woensdag 14 maart zullen wij onze reis dus voortzetten naar Hong Kong, voor nu de groeten vanuit een gezellig Shanghai!

Zaijian,

• 11 Maart 2007 - 18:49

Lindy:

Heej jongens ! :D

Leuk verhaal weer!!!
    Hebben ze daar ook een McDonalds? lekkerlekker haha !

xx (K) xLindy!

• 11 Maart 2007 - 19:09

Pa En Ma:

Volgens ons hebben jullie het goed bekeken daar in Shanghai.Geniet maar van deze mooie stad. Leuk dat jullie de engelse vrienden weer hebben ontmoet. Mahijs leuk je stem even te horen zaterdag aan de telefoon. Waar zouden we toch zijn zonder de MAC.Doeg groeten uit Waddinxveen.

• 11 Maart 2007 - 20:01

Pap:

Ha mannen,
    Fijn weer iets te lezen van jullie. Goed om wat langer in Shanghai te blijven. Geniet maar van deze bijzondere plek. Zoals een aanwijzing van Boedda is, "Als je zorg draagt voor elk ogenblik, zal je zorg dragen voor de hele tijd"
    Toch ook wel weer heel grappig om in zo'n ver maar vooral groot land jullie Engelse vrienden te ontmoeten. Hier ook alles prima! We kijken weer uit naar jullie vervolg,.........
    xxxvanonsxxx

• 12 Maart 2007 - 07:10

Admar:

hey,

klinkt zoals elk bericht weer top hoe het daar is. gelukkig nu ook een paar regels over dat jullie een keer wel de fout in gingen met wandelen;). leek al alsof alles daar goed ging. dat kan ook liggen aan de creative geest (fantasie) van de schrijver(s). nog veel plezier in shanghai de aankomende dagen.

groetjes admar

• 12 Maart 2007 - 11:43

T.Elise:

Nou, jullie beschikken wel over lange adem: in 2 uren tijd het Westmeer omlopen!!! Het is tig keer zo groot als de Petteplas !!!!:)
    Fantastisch zoals jullie genieten van deze reis.

• 12 Maart 2007 - 19:05

Marianne&Herman:

Zijn jullie ook nog in de futuristische metro geweest? 40 sec. heen en 40 sec ..terug bij de Pearl Tower. Shanghai moet je inderdaad gezien hebben.Overweldigend he? Zonde van de tijd om naar bed te gaan!
    Heren een fijne voortzetting van jullie avontuur!

• 12 Maart 2007 - 20:15

HAdipa:

Om nooit te vergeten.

• 12 Maart 2007 - 20:19

Mam:

hoi jongens!
    echt super!!!!1 nog heel veel plezier en fijn dat het zo goed gaat met jullie! xxvan mij

• 13 Maart 2007 - 19:21

Monique:

Hai hai,

Zo te horen gaat het nog allemaal goed met jullie. Alleen moet ik wel zeggen dat ik het woord "feesten" wel erg vaak tegen kwam in dit bericht!! :-)

Geniet er maar lekker van!!

Groetjes

• 13 Maart 2007 - 20:49

Wim En Jo:

Hallo allebei,

Feesten en nog eens feesten....wat een leventje !! Het klinkt allemaal wel erg super daar bij jullie !!! Veel plezier (maar dat lukt wel zo te lezen)
    xxx

• 14 Maart 2007 - 08:13

Nellisa:

Hoi heren
    wat een verhalen, echt peppi en kokkie uit de provincie in de grote wereld
    leuk hoor!!!
    groet Nellisa en Ed

• 14 Maart 2007 - 10:48

Fa. Timmermans:

Ha! Zó! Nouw, dat gaat best goed, toch?

• 14 Maart 2007 - 12:13

Onno:

Feest ze en succes met het zoeken naar de volgende jeugdherberg!

Groeten Onno

• 14 Maart 2007 - 14:26

Omaatje:

Leuk verhaal. Ben nog in gouda en vanmorgen de kaart ontvangen. Nu op naar Hong Kong jongens.
    Goede reis en veel plezier.

• 16 Maart 2007 - 14:03

Dick Van Braak:

Hoi, boy's
    Sjang haai is zeker wel een mooie stad? Hebben ze daar een beetje snelle liften? En al die hoogten?
    Zijn ze een beetje aardig die sjanghaaien? gr, Dick.

• 23 Maart 2007 - 19:22

Kathink:

Hai jongens! Sorry dat ik niet op het afscheidsfeest was en ook jullie site niet heb bijgehouden tot nu toe. Daar breng ik vandaag verandering in! Ik ben bij het begin begonnen en ben nu bij dit verhaal geëindigd... Maar ik lees natuurlijk straks verder en zal uiteindelijk alle verhalen hebben gelezen! Om zelf te onthouden waar ik ben gebleven, schrijf ik dit berichtje.
    Wat een geweldige verhalen en wat een avontuur! Nu ik dit allemaal lees, heb ik al spijt dat ik mijn rondreis door Thailand heb afgeblazen, maarja, samenwonen is ook leuk;-) (hoop ik) En ik hoop dat als ik genoeg kan sparen, ik alsnog een rondreis in het oosten (aan de andere kant van de wereld) kan gaan maken!
    Heb het erg druk gehad met regeldingen rondom mijn nieuwe huisje, maar ik ga jullie verhalen zeker weten volgen!

Geniet ervan, elke dag, elk uur, elke minuut, elke seconde!!

Veel liefs, Katje