Vanuit de vrieskou naar het Westmeer - Reisverslag uit Hangzhou, China van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu Vanuit de vrieskou naar het Westmeer - Reisverslag uit Hangzhou, China van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu

Vanuit de vrieskou naar het Westmeer

Door: Roy & Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs & Roy

07 Maart 2007 | China, Hangzhou

Ni hao!

Na een korte periode van stilte zijn wij terug voor een nieuw bericht!

Dag 12 The Trip:
Na gisteren een balansdag te hebben gehouden waren wij vanochtend vroeg uit de veren om voor de tweede maal de Huang Shan (=Huang Mountain) te beklimmen. De huisbaas zou ons roepen maar na het familiefeestje van de avond hiervoor heeft hij volgens ons misschien iets te diep in het glaasje gekeken en is dit idee spontaan vervlogen, we moesten dus zelf de deuren openen om onderweg te gaan. Na een kwartier waren we bij de ingang van het natuurpark en werd er begonnen aan de 8 km trappenlopen. In een nieuwe recordtijd van 2 uur waren we boven op de top. Ondertussen hadden wij de sneeuwgrens bereikt en het was op de top dan ook vooral koud en wit. Dit integenstelling tot de vorige beklimming. We kregen onderweg dan ook veel "aanmoedigende" teksten te horen van de medebeklimmers, dit kon ons echter niet deren, wij wilden de berg vandaag geheel bezichtigen. Mede door de sneeuwval was het tamelijk rustig op de berg, elk nadeel heeft zijn voordeel (citaat: Johan Cruijff)! De Huang Shan bestaat niet uit 1 top maar uit meerdere pieken. Hoewel de hoogste top lager is dan 1900m, vormen deze 70 steile rotsen een spectaculair wandelgebied. Enkele bezienswaardigheden die wij bezocht hebben zijn de Feilai Shi (ookwel: de steen die van ver kwam aanvliegen), door de weersomstandigheden was het een behoorlijk avontuur om bij de rots te komen en gaf dit spookachtige taferelen. De Shixin Feng (ookwel: de begin te geloven piek), de Lotus piek, Uitnodigende Pijnboom en nog vele andere bewonderingwaardige rotsformaties. Natuurlijk hebben we ook weer de nodige avonturen beleefd. Zo was er onze eerste ontmoeting met een aap! Dit zorgde voor hachelijke taferelen, alles is op video vastgelegd. Dus nog even geduld aub. Verder waren er nog enkele fotomomenten waarbij de spreekwoordelijke zeven kleuren toegekend konden worden, in de hoogte zijn wij toch helden op sokken. Heen gingen wij dus via de oostelijke route (8km) en terug via de westerlijke route (15km). Kortom: top! Voor ons is dit het mooiste stukje natuur van China waar wij zijn geweest. Rond half 6 waren wij terug in de jeugdherberg en besloten wij na een avondmaaltijd (noodles) en een versnapering te gaan slapen.

Dag 13 The Trip:
Vandaag weer vroeg de wekker. We beginnen het te leren. Onze eerste busreis in China zou vandaag een feit worden. We speelden redelijk op safe want het was slecht 200 km van Huang Shan naar Hangzhou. De spullen hadden we al gepakt dus we waren snel klaar en wachtten samen met de huisbaas bij de receptie op de bus. Al was het vroeg (6.30), onze huisbaas was in voor een ander soort bezienswaardigheid dan wij in China gewend zijn (18+ sites haha). De bus liet niet lang meer op zich wachten en we stapten in, we vonden een mooi plekje achterin de bus en we gingen richting Hangzhou. De buschauffeur had echter eerst hele andere plannen. Na 2 uur door het dorp te hebben gereden werd eindelijk de weg naar de snelweg gevonden, maar eerst werden we aangehouden door de tolpolitie. Na 10 minuten snelweg was er al een plaspauze. Dit concept werd nog enkele keren herhaald wat de nodige vertraging met zich mee bracht. Na enige uren te hebben gezeten begon het zitvlees van de heren te zeuren. De houtenplank gaf namelijk niet zoveel mee in deze houtje-touwtjebus. Tot overmaat van ramp werd 2 stoelen voor ons een geheel gezin bedolven door braaksel van het lieve kind. Oma had wel een oplossing: gewoon de truien uit, opvouwen en erop gaan zitten en de stoel afnemen met tissues om deze naderhand midden op het gangpad te deponeren. Wij zijn nu genoeg in details getreden naar onze mening en wij hadden het dus ook een beetje gehad en waren blij de plaats van bestemming te zien. De blaas van Mathijs maakte ook een vreugdesprongetje naarmate wij steeds dichterbij kwamen. Na 6 uur reizen kwamen wij eindelijk aan bij een van de busstations van Hangzhou. We hadden al een kaartje van een jeugdherberg bemachtigd en wisten dus al waar we zouden overnachten. Plan A was de bus, plan B was warme douche (na 3 dagen Huang Shan). Het werd dus na enige tijd wikken en wegen, Plan B. Op gevoel gaven wij het sein stoppen en liepen wij recht tegen de jeugdherberg aan.
Na het inchecken begaven wij ons in de gedeelde kamer en werd er snel uitgepakt en gedoucht. S'middags even gegeten en geschaakt en een rondje rond het Westmeer gelopen. Hangzhou stond in de middeleeuwen bekend als een paradijs op aarde. Het groeide tussen 1138 en 1279 uit tot de schitterende hoofdstad van de Zuidelijke Song Dynastie. Ook Marco Polo prees Hangzhou de hemel in (de Hemelse Stad). Onze eerste indrukken van Hangzhou waren zeer positief te noemen en we genoten dan ook van de Porsche en Ferraridealer op de hoek. S'avonds een chineesje gegeten en een pilsje gedronken in de jeugdherberg.

Dag 14 The Trip:
Mede door een onrustige nacht waren we al om 8uur wakker. Het ontbijtje werd besteld en een potje geschaakt, terwijl ondertussen het dagprogramma in elkaar werd gedraaid. Om 10 uur gingen we met de bus Y2 naar het tempelcomplex Lingyin Si, wat ligt in het heuvelachtige gebied Feilai Feng (de heuvel die van ver kwam aanvliegen). In deze tempel uit het jaar 326 woonde ooit 3000 monnikken die in 70 zalen ceremonies hielden. Na enkele pagodes bij de entree, bevind zich in de grote boeddhazaal een boeddha van 20m hoog. Feilai Feng staat bekend om zijn tientallen in de rotsen uitgehouden boeddha-reliefs. Dit gebied hebben wij helemaal doorgewandeld en genoten van de mooie bouwwerken.
Tegen het einde van de middag hebben we nog de Zesharmonieen pagode bezocht om bij een ondergaande zon het meer te beschouwen. Deze pagode is 60m hoog en deed dienst als vuurtoren in de Ming dynastie.

We hebben net heerlijk een pizza gegeten en zullen morgen om 18.47 met de trein naar Shanghai vertrekken!

In Shanghai zullen we onze Engelse vrienden uit Xian weer ontmoeten om weer een potje kaarten te spelen onder het genot van een pilsje.

Bedankt voor alle leuke reacties, erg leuk om te lezen.

Groeten uit Hangzhou (momenteel: zonnig, lichte zuidwesten wind en een temperatuur varierend tussen 6 en 12 graden)

Zaijian!

Roy & Mathijs

• 07 Maart 2007 - 14:41

Henri:

Swa's.. of hoe moet ik het nu zeggen? hoe is het met jullie? aan de verhalen te horen prima! veel plezier nog en geniet! maar dat komt vast wel goed ;)

• 07 Maart 2007 - 16:05

Admar:

hey gasten,

het is ook leuk om jullie verhalen te lezen hoor;)
    jullie maken nu dingen mee die je van tevoren nooit hadden kunnen bedenken, zo te lezen.
    wat me wel opvalt is dat jullie nog niet echt verdwaald zijn, lijkt me toch niet echt makkelijk dat chinees.
    ga zo door;)

groetjes admar

(ps) zijn die noodles nog beetje binnen te houden na paar weken?

• 07 Maart 2007 - 17:03

Arjan:

Ey luitjes
    Weer een puik verhaaltje. Wel leuk dat jullie het zo up to date houden ! Machtige foto`s trouwens van die vriess berg daaro. Wist niet dat het daar zo koud was.
    Maar idd wat Admar zegt... hoe kunnen jullie zo makkelijk de weg vinden telkens ?
    iig succes daaro. En succes met het chineese bier.
    Arjan

• 07 Maart 2007 - 17:15

Judith:

Hey gasten! Het klinkt geweldig allemaal ben wel jaloers hoor! behalve op die temperatuur dan haha.. Maarruh niet teveel pizza en mac D he Lokaal eten is toch veel beter!! Niet kijken hoe het eruit ziet, geen vragen stellen en kluiven maar!

• 07 Maart 2007 - 22:21

Onno:

Hey Mathijs en Roy,

Ziet er wederom erg mooi uit hoor!! Succes en veel plezier in Sjanghai.

Groeten Onno

• 07 Maart 2007 - 23:06

Pap:

Ha lieve mannen,
    Wat een prachtige plaatjes, vrolijke gezichten en dat ondanks het afzien en jullie hoogtevrees. Na het zien en lezen klinkt het als een droom waar ik een super trots gevoel bij krijg. Als het voor jullie ook zo voelt realiseer je dan maar heel snel dat het de werkelijheid is.
    Blijf van jullie avontuur vooral genieten zoals jullie dat tot nu toe doen!
    xxxvanonsxxx

• 08 Maart 2007 - 12:15

Manon Voskamp:

Heej Roy en Mathijs,

Wat een superleuk verslag weer!
    Met de foto's kan ik me ook nog een btje een voorstelling maken van alles, en ik ben wel jaloers hoor!
    Knap dat jullie alles weten te vinden zonder de beheersing van de Chinese taal!
    Heel veel plezier daar en houd me op de hoogte, geniet ervan!

Liefs, Manon

• 08 Maart 2007 - 18:37

Hoi Jongens:

Weer een leuk verslag van jullie.Je moet er wat voor over hebben om boven te komen. Mathijs volgens mij had je het koud.Maar goed weer veilig beneden kan de reis weer verder gaan. Vandaag voor het eerst even in het zonnetje gezeten heerlijk. Doeg Mam

• 09 Maart 2007 - 13:08

Margot:

Hoi boys ik ben je nu bij je moeder en heb op jullie site de fotos bekeken wat een avontuur bij ons is het klimaat volgens mij wat aangenamer. Goede reis verder Groetjes T.Margot

• 09 Maart 2007 - 19:46

Mam:

he jongens!
    zijn jullie inmiddels al een beetje op temperatuur gekomen? hier is het gezellig met oma hoor! hoe is het in sjanghai? ook mooi zeker? ik kijk alweer uit naar jullie volgend verhaal! liefs van mij! xxx

• 09 Maart 2007 - 20:20

Omaatje:

lieve roy en mathijs
    eindelijk kan ik ook eens schrijven heb in het ziekenhuis jullie verslag gelezen. heel erg leuk en boeiend. voel me weer aardig goed.nog veel reisplezier en veel liefs van mij.

• 10 Maart 2007 - 15:37

Dick Van Braak:

Die aap op de foto, is dat een baviaan? Bijten ze niet dan? En lusten ze geen bananen?