Van Shanghai naar Repulse Bay - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu Van Shanghai naar Repulse Bay - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu

Van Shanghai naar Repulse Bay

Door: Roy & Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs & Roy

16 Maart 2007 | Hong Kong, Hong Kong

Ni Hao!

- First of all we would like to thank our friends in Shanghai for the great time, now written on the blog some stories will be te truth for ever. We remember: Captain Boring, Meat on a Stick, Engrish, drunken driving, tourguide, "wat zit je nou, wanker", the beertower and happydances! We are in a sunny Hopng Kong now and hope you wil have a great time on the next trips! Good Luck to you all, Skol! -

Met pijn in ons hart verlieten wij Shanghai en de groep met wie wij veel plezier hebben gemaakt. Graag laten wij jullie meedelen in onze herinneringen en gaan wij terug naar dag 19 van The Trip.

Dag 19 The Trip:
Vandaag hebben we dus de oude stad van Shanghai bezocht die voornamelijk bestaat uit Mandarijntuinen en een Bazaar. Na terugkomst hebben wij het laatste berichtje geschreven en vermeldden wij dat we waarschijnlijk richting de bowling zouden gaan met de groep.

Tijdens het schrijven wisten wij echter niet dat ons een legendarische avond te wachten stond. Omstreeks 20.00 uur gingen wij met maarliefst 8 man bowlen. Een internationaal gezelschap bestaande uit twee Duitsers (Captain Boring en Luitenant No Fun), twee Engelsen (James en Dave), een Amerikaan (Brandon), een Deense (Bella, de gids) en natuurlijk wijzelf. Het was meteen duidelijk dat er niet voor spek en bonen werd gespeeld. Al snel vlogen de weddenschappen om de oren, resulterend in een tegoed van 2 ontbijtjes. We hebben in totaal 4 rondes gespeeld. We noteren winst voor Brandon en Roy, Roy en Thijsman, Bella en Brandon en als laatst Bella en James. Het was opmerkelijk te noemen dat de scores ietwat tegenvielen naarmate er meer rondes gespeeld werden, wij geven de Biertoren hiervan de schuld. Gelachen hebben we om de balende Brandon als hij een pin miste, Mathijs die twee keer de goot gooide en James en Mathijs die tegelijkertijd een strike gooiden en een linkse strike van Roy. Natuurlijk hebben wij hier mooi fotomateriaal van, en een geweldig filmpje van de vreugdedansen.

Na deze sportactiviteit zijn we naar de plaatselijke R&B tent gegaan (er was niks beters meer open) om daar de laatste uurtjes van de nacht te spenderen.

Dag 20 The Trip:
Rond 13.00uur stonden wij op want deze stapavond zat ons niet in de koude kleren. Bella was degene die het het zwaarst had gehad want zij kwam pas rond 17.00uur haar ontbijtje halen. Wij hebben s'middags een voetbal gekocht om in het zonnetje een partijtje te voetballen tegen de Engelsen. Ons luie zweet waren we kwijt en dus waren we weer helemaal opgeladen voor een nieuwe avondactiviteit. De logische opvolger van bowlen is natuurlijk karten. Deze keer reisden we af met 7 mensen. De harde kern was weer aanwezig met als afvaller James, Captain Boring en Luitenant No Fun maar aangevuld met Alex en Marianna (respectievelijk Engels en Mexicaans). Na 8 minuten karten zijn we naar buiten een rondje gaan lopen en een heerlijk avondeten genuttigd in de buitenwijk van Shanghai. Het was daar werkelijk een meat-on-a-stick walhalla. Overal kraampjes met barbeque daar moesten we wel wat kunnen vinden naar onze smaak. We installeerde ons aan een grote tafel en kozen een hele berg voedsel uit, onder meer octopussy, mais, varkensvlees, groente, kip, etc. Een heerlijke maal, voor in totaal 1,50 (euro) en 2 uur tafelen! Na deze maal en een biertje werden de karts weer gevonden voor ronde twee. Zelfs nog een derde ronde, maar toen ging de tent sluiten omdat het alweer half 2 was. Opnieuw waren wij dus genoodzaakt om naar Windows te gaan, omdat het de enigste is die nog bereikbaar en open was. Uiteindelijk waren we 6 uur thuis en praatten we nog wat na, om 9 uur moesten we alleen de trein weer halen naar Hong Kong.

Dag 21 The Trip:
Nog 3 uur te gaan, even de tas inpakken en een ontbijt kon nog net. Wij moesten dus in een keer door naar de trein. Gelukkig hebben wij beiden wel ervaring in dit soort situaties en werden wij goedgekeurd om naar Hong Kong af te reizen. Een treinreis van 24 uur! We hadden weer een hardsleeper geboekt en dit beviel prima! In totaal zijn we 4 uur van de reis wakker geweest en hadden we dus een mooie balansdag (zowel voor het budget als onze rust).

Dag 22 The Trip:
Ontwaakt uit onze lange slaap, bevonden wij ons in de trein richting Hong Kong. Hong Kong, hoewel klein en relatief nog maar kortgeleden ontwikkeld, is volgens verhalen een fascinerende plaats. Ze hebben een unieke identiteit als gevolg van hun onafhankelijke administratieve status. Vanaf de 16de eeuw floreerde de handel tussen het oosten en westen en golfde Hong Kong mee op de golf van weelde als kolonie van de Britten. Pas in 1997 gaven de Britten de kolonie op. Hong Kong bestaat uit twee gebieden die uit elkaar gehouden worden door de Victoria Harbour. Het aan Shenzhen grenzende New Territories (met in het zuiden Kowloon) is het vasteland van Hong Kong en verder is Hong Kong Island een plek waar de meeste bezienswaardigheden zijn. Hong Kong telt verder nog vele kleinere eilandjes als Lantau, Lamma en Cheung Chau.

We hadden onszelf nog niet de kans gegund om te onderzoeken wat een goede slaapplaats in Hong Kong zou zijn. Daarom werd er op het laaste moment (kenmerkend voor ons), een Frans backpackstel gevraagd naar informatie. Dit werd dus het hostel van de eerste dag Hong Kong. Na inchecken en gedoucht te hebben zijn we een rondje in de buurt gaan lopen. We waren gestationeerd in Hong Kong Island aan Causeway Bay. Hier was het warm! Maarliefst 24 graden, daar moesten we wel even aan wennen na de sneeuw op de bergen. De bekende skyline van Hong Kong is geweldig, we hebben zelfs een nieuw spel ontdekt. Ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet en dan een bekend bedrijf, tijdens een wandeling langs de haven is dit een leuk tijdsverdrijf. De "star" ferry van Hong Kong brengt ons van Hong Kong Island naar Kowloon en terug, veel moeite hebben we dan niet om terug te denken aan het pondje in Curacao van Punda naar Otrobanda. Na lekker te hebben gegeten zijn we naar de Barstreet gegaan. Een hele dure barstreet waar alle culturen te vinden zijn en alle westerlingen uit hun plaat gaan. Eenmaal terug was het een mooie tijd om nog even naar huis te bellen en daarna gelukkig in slaap te vallen.

Dag 23 The Trip:
Vandaag besloten we uit te checken want we hoorden gisten van een beter geprijste slaapplaats. Tassen ingepakt en richting Kowloon gegaan om daar weer in te checken, midden in de stad! Om 3 uur waren we dan ook helemaal klaar om eindelijk een keer naar het strand te gaan! Vandaag is het namelijk 27 graden, dus strandweer. Repulse Bay staat bekend als de Franse Riveira van Hong Kong. We genoten van onze eerste duik in de zee en hebben gelachen om het haaiennet dat 12 meter uit de kust geinstalleerd is. Na een zwemmetje gingen we op het strand zitten en werden we uitgedaagd door twee kinderen om een balletje met ze te trappen en te frisbee-en. Dat vonden wij wel wat natuurlijk en deze 4 jarigen spraken al 2 talen! Stel je voor als ze 10 zijn! De moeder bood ons een ritje naar de volkswijk van Hong Kong aan omdat daar een enorm Cruiseschip in de stad staat met vele restaurantjes. Terug liepen we langs de gehele boulevard en hadden een fijne gast in de kamer in de vorm van een kakkerlak.

Morgen zullen we naar Langtau eiland gaan en onze visa regelen om terug in China te komen. Tegen allen adviezen in hebben we die dus WEL weer nodig. Dit mag de pret niet derven en daarom willen wij dit zo snel mogelijk regelen en na nog 2 dagen Hong Kong af reizen naar Macau (een oud Portugese kolonie).

De groeten vanuit een warm Hong Kong!

Zaijian,

Roy en Mathijs

• 16 Maart 2007 - 15:02

Sjaan!!:

Hej boys!! Wat n verhalen weer!! Fijn dat jullie nu weer in een fijner temperatuurtje rondlopen:-)! (hier is het weer ook erug goed; gister een terrasje gepakt op Scheveningen!! (ik vertel er maar niet bij dat het volgende week weer 6 graden is en gaat regenen...)Groetjes van

• 16 Maart 2007 - 15:53

Oma, Marianne En Bep:

De groeten uit De Mantel.
    Weer een hele mooie vakantie en oma raakt niet uitgepraat over jullie vakantie! Het is hier mooi weer. Een hele fijne tijd waar je ook mag zitten.
    Wie is het mooie meisje aan het Chinese firmament???
    We denken heel veel aan jou. En van oma krijg je de hartelijke groeten.

• 16 Maart 2007 - 18:53

Omaatje En Mam:

hoi!superleuk dat je gebeld hebt! wij zijn gisteren ook op terras bij Central geweest en hebben een lekker broodje gegeten! veel plezier en tot snel! oja, de kaart heeft oma ook ontvangen! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxvan ons!

• 16 Maart 2007 - 20:00

Mam:

Hoi Mathijs en Roy natuurlijk.Vanmiddag net jullie laatste avontuur gelezen toen je belde.Leuk je even te horen Mathijs. Al veel vrienden gemaakt maar ook weer afscheid moeten nemen maar zo gaat dat als je backpackt. Zijn de pillen lekker?? Geen last ervan. Nu weer verder op een houten plank in de trein??HongKong is geloof ik niet een stad voor een studenten budget. Maar jullie zijner geweest.Dat neemt niemand jullie meer af.Goede reis verder geniet van alles wat jullie tegenkomen.En wat moeders altijd toch even moeten zeggen:voorzichtig aan he.Doeg Mam W'veen.

• 16 Maart 2007 - 22:34

Bella:

I would WISH I could understand your psyko languages!!! But THANK YOU for a GREAT time i Shanghai. I am home again. Denmark is so small, (but STILL worth to visit) and I already miss all the late nights/mornings, and all the others things you have been decribing very well from the days. I have had so much fun, but a shame you missed (the day after you left Shanghai) a quiz night in a english pub (we could have used your help, WE LOST IT ALL:-)),but had so much fun about it, and after that, one more time in BonBon. I will follow your pictures and your trip with a dictionary next to me.
    Take care! (I hope you can find all the good places without your brilliant tourguide)

• 17 Maart 2007 - 00:53

Cyrano:

Hey boys!!

ahah zo te zien gaat alles lekker daarsjo!!( incl die POPstar, mag wel meer van zulke fotos erop(A):P ennuh dan wel zonder jullie 2 :D)

Maarre leuk telkens jullie verhalen!!

ciaoo
    Cyrano

• 17 Maart 2007 - 10:14

Arjen Koole:

Hey Mathijs en Roy, echt super jullie site. geweldige verhalen en mooie foto's. doet me goed om iedere keer die mooie Heineken-trui in beeld te zien.

groeten arjen

• 17 Maart 2007 - 18:09

Anja:

Hoi Roy en Mathijs,
    Wauw wat hebben jullie al veel ondernomen zeg. Te gek! Leuke toffe foto's hoor. En al behoorlijk veel hé! Heel mooi hoor. Leuk om jullie verhaal zo te lezen. Gaaf. Dat leger, dat is een archeologische opgraving toch? Heb er idd over gehoord ('t verborgen of geheime leger?).
    Wat zullen jullie daar lekker genieten. Heerlijk. Jullie hebben ook al veel kontakten gelegd. Dat is super. Geniet lekker in Macau. En wij lezen jullie verhalen weer hoor.
    eel plezier nog en tot schrijfs. Doei doei, liefs en groetjes van Anja.

• 18 Maart 2007 - 20:12

Ilse:

Leuk Roy om jullie verhalen te lezen!!
    Groetjes