St. Patricksday en Ferry naar Macau - Reisverslag uit Macau, Macau van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu St. Patricksday en Ferry naar Macau - Reisverslag uit Macau, Macau van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu

St. Patricksday en Ferry naar Macau

Door: Roy & Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs & Roy

19 Maart 2007 | Macau, Macau

Hello!

Opnieuw bedankt voor alle leuke berichten die wij hebben mogen ontvangen en graag doen wij extra de groeten aan onze oma's.

Dag 24: The Trip. De bedoeling was om deze dag vroeg te beginnen, maar al snel werd de wekker op "snooze" gezet en kwamen later uit ons bed dan gepland. Om 12.24 kwamen we aan bij Station Hung Hom. We hadden namelijk afgesproken dat als we voor 12.30 de visa aanvraag deden, we de visa diezelfde dag nog konden ophalen. Dit was natuurlijk weer niet het geval, en we moesten om 14.00 uur terug komen. Na anderhalf uur kwamen wij terug en hoopten wij de aanvraag te kunnen doen. Er was een misverstand want er worden in het weekend helemaal geen visa uitgegeven. Nu viel ons plan in duigen. De planning is twee dagen verschoven door het visa incident.
De tijd die we kwijt waren aan de visa aanvraag gooide roet in het eten, we hadden namelijk graag naar Langtau eiland gegaan maar nu was het al 15.00 uur.

De planning is dus 2 dagen verschoven en daarom besloten wij naar Macau te gaan. Na Hung Hom werd de metro gepakt naar East Tsim Sha Tsui om kaartjes te gaan halen voor de ferry (=veerboot). Het deed Roy denken aan het weekendje Texel, heerlijk over de deinende golven richting een eiland. We wisten twee kaartjes te bemachtigen en dus staat zondag 19 maart om 11.24 een boottrip in de agenda.

Na deze ietwat vergane dag wilden we er nog wat van maken en zijn we naar de alombekende gamehall gegaan. In Hong Kong een zeer populaire stek, gezien de bezoekersaantallen en hoog decibelgehalte. Na een rondje passeerden vele spellen de revue. Natuurlijk gingen wij voor een "potje voetbal" in plaats van paardenracen, basketballen, airhockey, trommelen en discodansen. Het leuke van deze game was dat we online speelden tegen Japanners, het was echter te zien dat zij wat minder te doen hebben de hele dag want meer dan 3 potjes winnen zat er niet in. Geheel teleurgesteld keerden wij terug naar huis en hadden de hoop op een mooie avond.

De avond begon al goed, we bezochten een traditioneel lokaal Nederlands-Chinees-Arabisch-Perzische Doner Kebab eetschuur. Heel goed! Het was heerlijk en we hadden goed gezelschap. We werden bij binnenkomst ontvangen door de gastvrouw die ons naar de tafel begeleidde, er zat echter al een stelletje romantisch te dineren. Deze romantiek werd wreed onderbroken door de gastvrouw en wij maakten hier dankbaar gebruik van, in recordtijd (1min) hadden wij de maaltijd en eveneens in een recordtijd (4min) was het opgebunkerd.

Na deze maaltijd zijn we even gaan omkleden en maakten wij vaart richting Lang Kwai Fong. Deze dag scheen het St. Patricksday te zijn en al snel kwamen de gratis hoeden tevoorschijn. Als Nederlanders maakten wij dankbaar gebruik van dit cadeau. We wisten van de vorige stapavond nog dat de pilsjes niet budgetvriendelijk zijn en dus besloten we om onze pilsjes in te slaan bij de lokale supermarkt de Seven Eleven, een nieuw begrip is ontstaan: Seven Eleven Pils. Al snel ontmoetten we andere reizigers en raakten we in gesprek. Er waren ook veel Nederlanders aanwezig, onder andere Ellen (KLM), Lange Frans, ABN-Amro boy en meerdere met onbekende naam. Op straat tussen de verschillende barretjes luisterden we naar de muziek onder het genot van de Seven Eleven Pils, zo werd de entree ook uitgespaard. Het plan was om misschien de laatste ferry (23.30) terug naar Kowloon te nemen, maar dit was niet realiseerbaar. Na een lange leuke avond namen wij de eerste metro terug naar het hotel.

Dag 25 The Trip:

Er was ons zeer korte nachtrust gegund, we moesten verplicht naar de Ferry richting Macau (we hadden immers als kaartjes gekocht). De Star Ferry is de ferry die tussen de eilanden van Hong Kong dienst doet als veerboot, de First Ferry verzorgd lange afstand trips naar bijvoorbeeld Macau.

Door de korte nachtrust werd als snel een rustmoment ingepast en maakten we van het uitzicht weinig mee, mede verantwoordelijk hiervoor was de regen. Na flinke hobbels en een aantal keer te veranderen van slaappositie bereikten wij Macau.

Macau staat bekend om haar 24 uur per dag geopende gokhuizen en haar fusion keuken met Chinese en Portugese invloeden. Macau dankt haar fraaie stadsbeeld aan kolonisten uit het Westen. Toen Portugese handelaren en jezuieten zich hier in de 14de eeuw vestigden. Pas in 1999 werd de Portugese kolonie aan China teruggeven. Macau grenst aan twee andere eilanden door middel van een grote brug. Enkele toeristische trekpleisters zijn het Fortoleza do Monte, Ruinas de Sao Paulo, Hotel Lisboa (geheel in de vorm van een ananas) en natuurlijk de casino's.

Doordat de vorige avond wat later afliep dan gepland hadden we geen rekening gehouden met een slaapplaats in Macau. Bij aankomst spraken we meteen mensen aan met de vraag: Low budget hotel? In een mum van tijd wisten we waar we moesten zijn, het oude stadscentrum. Een Australisch stelletje kon ons zelfs een aantal adressen geven en wij begonnen onze weg naar het oude stadscentrum. Bus 3 vonden wij al snel en de inscriptie was: stop bij de halte waar je in de verte een fontein ziet. Ondanks de late stapavond waren wij nog zeer scherp en stapten wij bij de juiste halte uit. Een mooi pleintje met een koloniaal uiterlijk. Opnieuw werd een reizigerskwaliteit van ons gevraagd; iets vragen zonder de taal te verstaan of spreken. De oplossing was gewoon een adres aanwijzen en wijzen/symboliseren. Door nauwe straatjes en tientallen straattentjes met een Macanese specialiteit, mierzoete koekjes zagen we een grote trap naar boven. Roy heeft de gehele tijd in Macau problemen gehad met deze trap, iedere keer dezelfde tree die in de weg lag. Het hotel bevindt zich in de prijsklasse "hopi goedkopi", precies goed! De kamer was klein en had wel wat weg van een schuur. Slecht een dun houten schot scheidde onze kamer van de ander en alles was te horen. Dan bedoelen wij ook ALLES. Iedereen kent de verhalen van goedkope hotelletjes met activiteiten boven de 18, naar ons idee was dit er een van. S'avonds gingen we wat eten en kwamen wij Kiran tegen, die wij in Hong Kong ook al eens gezien hadden. Gezamelijk zochten we een restaurantje. Deze werd gevonden in een westers restaurant, het lokale eten bewaren wij voor de andere landen na onze ervaringen in Huang Shan. Daarna zijn we een kijkje gaan nemen in het Ananas casino, waar verschillende kansspelen te spelen zijn. We genoten nog van een ernorme slechte dansact (het deed Mathijs denken aan niveau "klassenavond van de brugklas"). Na het avondje casino werd er nog even snel naar een internetcafe gehopt om onze dierbaren een emailtje te sturen, geduld was wel nodig en was er eigenlijk niet dus al snel gingen we terug. De nachtrust van Mathijs werd door vele factoren verstoord, 1: gebonk buren (wat het ook mocht zijn) 2: na gebonk kwam er gesnurk van de buren 3: gesnurk van Roy, 4: Wegtrekken van het tweepersoonsdeken.

Dag 26 The Trip:
Aangezien Macau ietwat tegenviel, mede dankzij de hoge verwachtingen, namen we de ferry terug naar Hong Kong om onze visa aan te vragen.

We werden weer vriendelijk ontvangen door onze "bekenden" van het visa kantoor en morgen kunnen we hem ophalen.

Onze volgende bestemming wordt Guilin, waar we een mooie mountainbike/boottocht willen gaan maken.

Groeten,

Roy en Mathijs

• 19 Maart 2007 - 12:07

MaPa:

Hallo jongens. Zit even niet mee met het visum. Maar met wat geduld en overheerlijke plaatselijke biertjes komen jullie daar ook wel weer overheen. Veel leuke fotos weer.Mathijs hebben ze daar geen boerenkool met worst of een lekkere bruine boterham.???Ik hoorde van Janine dat je daar wel trek in zou hebben.Helaas!!!!Groetjes uit Waddinxveen.Gezellige avond. Het is bij jullie bijna 8 uur.Hier hagelde sneeuwde hier net dus koud.Doeg

• 19 Maart 2007 - 12:52

Mam:

hoi jongens! even een beetje pech begrijp ik maar dat komt allemaal wel weer goed toch? hoe is het weer nu? en het eten, geen spinazie met een balletje? het weer hier is niet zo lekker maar dat hebben jullie in het bovenstaand berichtje al gelezen. nog heel veel plezier,xxxxxxxxx

• 19 Maart 2007 - 16:10

Omaatje:

gezellig slaapschuurtje in Macau hoor. op de foto te zien hebben jullie goed weer. hier vandaag hagel en natte sneeuw. veel plezier. liefs van mij.

• 19 Maart 2007 - 22:28

Arjan:

Gasten,
    Jullie blijven ons maar up-daten hè. goeie zaak. Altijd intressant die verhalen.
    Ik zie de volgende wel verschijnen.
    Groeten uut Wveen

• 19 Maart 2007 - 22:56

Janine:

Was leuk jullie vanmiddag even over MSN te 'spreken'. Ik ga snel even een headset kopen, dan kan ik ook wat terug zeggen:-)!! Waar zijn jullie nu gaan snacken?? Mac, Burger King, KFC?? En al een Mochacino gescoord bij Starbucks?? Vanmiddag mn 1e les Chinees gevolgd. Was echt kick, ik heb me rot gelachen:-) Het volgende heb ik vandaag geleerd: Ni Hao xiansheng, wo xing Compeer, wo shi Compeer Janine. Heren: Enjoy!! Groetjes Janine

• 20 Maart 2007 - 11:14

Joris:

Hé altijd weer leuk om te lezen hoe jullie reis verloopt, hoop dat de reis nog lang mag duren en jullie zo enthousiast blijven schrijven! Jagshemas.

• 21 Maart 2007 - 15:00

Marianne&herman:

Heren,
    Weet jullie zeker dat het een slaapschuur was?
    Leuke foto's / leuke verhalen ! Waar halen jullie de tijd vandaan om zoveel te schrijven?
    We blijven jullie volgen.
    tante en oom

• 22 Maart 2007 - 19:18

Bella:

Hey you to...
    I hope you still have a great time... AND enjoy the sun... Lucky BASTARD.
    I enjoy the rain and the snow... NOT!!! In 2 weeks, I am going to Scotland on a big roadtrip, looking forward, BUUUUUUUT I know, it is not the same as China, and that will absolut be my favorit trip:-) Take care, and ENJOY IT.