Laatste week China - Reisverslag uit Nanning, China van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu Laatste week China - Reisverslag uit Nanning, China van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu

Laatste week China

Door: Roy & Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs & Roy

23 Maart 2007 | China, Nanning

Ni Hao!

Welkom terug voor het laatste berichtje vanuit China, morgen zullen wij vertrekken richting Vietnam. Beknopt beschrijven wij nog even onze laatste dagen in China.

Dag 26 The Trip:
In het vorige bericht hadden wij nog een avond te gaan op de 26e dag (Hong Kong). Na het inleveren van de paspoorten bij het visakantoor zijn we Kowloon door gaan lopen op zoek naar een leuke eettent. We hebben vele momenten op straat gedeeld met de indische gemeenschap (DVD, watch, bag, Rolex, hasjsies, suit, shoes). We begonnen ons al af te vragen of een maand de Trip haar sporen al had achter gelaten op onze kledij door het veelvuldig aandringen van de goedgeklede commercieel getalenteerde Indiers. Wij vonden het wel gepast om onze laatste dag in Hong Kong af te sluiten met een etentje in een Indisch restaurant. De maaltijd was zeer goed en met een buik vol shies kebab en chicken madras gingen we weer met de lift naar beneden (het restaurantje bevindt zich namelijk op etage 3 van een appartementencomplex) en viel ons oog op een happy hour. De Kangaroo bar, waar wij genoten van Spaans en Engels voetbal en met de klap op de vuurpijl een potje cricket (Bahamas-India, van oudsher een beladen wedstrijd). Na deze thriller van een wedstrijd (tussenstand 3-42) begaven wij ons richting Nathan Road om ons bedje op te zoeken en ons voor te bereiden op de volgende reis.

Dag 27 The Trip:
We hadden vandaag afgesproken om 11uur uit te checken om ons richting het visakantoor en station Hung Hom te begeven. Na weinig activeit rond dit tijdstip werd er om 12uur uitgechecked. Aangekomen bij Hung Hom liepen wij opgewekt richting het visakantoor en namen wij de reactie Please wait half an hour goedgehumeurd in ontvangst. Hierdoor kwamen wij in de gelegenheid even te ontbijten, Mathijs vond de Mac een uitstekende keus maar Roy de instant noodles (omdat de Mac zn neus wel uitkwam). Na een rustig ontbijt, we moesten immers een half uur wachten, kregen wij onze paspoorten incl. Chinese visa terug. Extra bekomstigheid: verkregen op het politiebureau. Eindelijk konden we ons welbegeerde ticket richting Guilin kopen. Hiervoor moesten we eerst naar Shenzhen (de grensovergang Hong Kong-China) en daar overstappen op de nachttrein naar Guilin. Om 15.00 kwamen wij aan op Shenzhen Station en hadden wij drie uurtjes de tijd om op het stationsplein een balletje hoog te houden en enkele omstanders te verbazen met onze trucs a la Ronaldinho. Eenmaal in de trein maakten wij ons nestje weer klaar, deze keer op de bovenste verdieping van de coupe en waren wij klaar voor onze welverdiende nachtrust. Ware het niet dat wij nog niet moe waren maar wel om 22.00 verplicht naar bed moesten, wij vergezeld werden door een Chinese zakenman (geheel in driedelig pak) die vanaf 20.00 uur al begon te zagen en onder ons twee kettingrokende huismoeders. Na vrolijke berichten uit Bali en een kwartiertje te hebben geprobeerd te slapen trilde Roy zn bed uit en besloot nog even het Chinese landschap bij nachtlicht bewonderd. Mathijs had het een gegeven moment wel gehad en deed verwoede pogingen de Chinese zakenman het zwijgen te doen opleggen. Echter, na 1 seconde had de man zijn houthakkersvest weer aangetrokken en begon aan de volgende aflevering van klussen met kijkers. Dit gesnurk is tevens opgenomen op video en mp3.

Dag 28 The Trip:
De zon kwam op in het Oosten en onze trein verminderde vaart. De instant noodles werden klaargemaakt en onder het genot van noodles vermaakten wij de aanwezige kids door te laten zien hoe creatief wij met klei zijn. We boetseerde poppetjes, muizen, katten en gezichtjes en zo begon de dag opnieuw met een lach. Om 11.00 uur s'ochtends arriveerden wij in Guilin, de stad die bekend staat om haar schitterende karstheuvels en -grotten. Ze zijn her en der in de stad te zien, maar de meeste liggen langs de Li-rivier. Guilin werd in de Qin-tijd gesticht en vormt al eeuwen lang en bron van inspiratie voor verschillende dichters. Grote delen van Zuidwest China bestaan uit spectaculaire landschappen met karst of kalksteenformaties. Ondergronds hebben het doorsijpelende water en rivierenlange stelsels van druipsteengrotten uitgeslepen wat resulteerd in een uniek en wonderschoon stukje China.

Na de drukte van Hong Kong waren wij weer toe aan een fietsritje in de natuur. De jeugdherberg was snel gevonden (recht tegenover het station) en er waren genoeg plaatsen vrij voor gebudgeteerde bedragen. Na een lunch was onze vuurdoop "bombarderen", aangezien hier in Guilin geen WC pot bestaat. Zonder kleerscheuren kwamen wij hier vanaf en wilden wij gaan fietsen en toevallig was de fietsenverhuur recht naast de jeugdherberg. Met minimale inspanning het maximale resultaat: 2 mountainbikes na 1 min lopen. We sprongen snel op de fiets en snelde langs de talloze riviertjes en heuvels in Guilin. Opmerkbaar was dat Guilin heel anders is dan steden als Hong Kong, Beijing en Shanghai. Er is namelijk geen MacDonalds en er rijden ook geen Volkswagen Santana. We genoten van het fietsen, want dan kom je op plekken waar je met de bus, taxi of lopend niet zal komen. Op een gegeven moment reden we de Ghetto van Guilin in waar hevig gegokt werd en de kippen langs de weg onthoofd werden voor het avondmaal (zeer prettig gezicht). Opvallend aan China is ook de manier van oversteken (=gewoon lopen en slalommen) en de mogelijkheden voor beweging en activiteiten, bijvoorbeeld shuttelen, crocket, wandelen of hardlopen). De kapper doet zijn werk trouwens ook gewoon naast de weg. We kwamen aan bij een nationaal park en namen een kijkje op de heuvels, als trap-verslaafden hadden wij onze portie treden wel weer nodig. Op de top zagen we nog wilde aapjes die bezig waren de soort uit te breiden en langs het water wilden wij de dierentuin bezoeken. Helaas was dit de naam dierentuin geheel niet waardig! Na de "dierentuin" zijn wij naar een druipsteengrot gegaan waarna we terug de stad in fietste voor de heropende jacht op "Scarface, the DVD". Na veelvuldige pogingen is het ons nog steeds niet gelukt een afspeelbaar exemplaar van de film te bemachtigen, de eerste werd verloren in Shanghai en de tweede was onafspeelbaar door een enorme kras. Teleurgesteld moesten wij s'avonds een andere film kijken, klassiekers als Braveheart en White Chicks deed ons goed.

Dag 29 The Trip:
Opnieuw hadden wij onszelf getrakteerd op een culturele activiteit. Een boottocht over de beroemde Li-rivier. Deze vaart van Guilin zuidwaarts richting Yangshuo door een landschap dat regelrecht uit een schilderij lijkt te komen. Hiertussen liggen nog enkele dorpjes en bamboebossen die zo typerend zijn voor het Zuid Chinese landschap. Op de rivier zagen wij vele bamboevlotjes en getrainde aalscholvers die de vis vangen voor de vissers. De tocht duurde ongeveer 6 uur en was inclusief lunch (rijst, hardgekookt ei, groente en tofoe). Tijdens de tocht hadden wij het geluk enkele Chinese lekkernijen te nuttigen van de buren, gepofte kastanjes, pelnoten, en yam. Onderweg zagen wij onder andere de Penhouderpiek, de heuvel met de Negen Paarden schildering. Na 4 uur heuvels waren wij als cultuurbarbaren verzadigd en begonnen wij aan een rustpauze.

In Yangshuo aangekomen namen wij afscheid van onze Chinese vrienden en zetten wij voet aan wal in een zeer toeristisch dorpje vol met Westerlingen. De vele souvenirshops deden ons besluiten na een rondje wandelen terug te gaan naar Guilin om onze laatste rit in China te bespreken.

Eenmaal terug in de jeugdherberg zochten wij wat competitie, welke wij vonden in een man-tot-man gevecht poolen. Na een snelle voorsprong van Dhr. Compeer werd de stand gelijkgetrokken door Dhr. Schouten en na twee zwarte goals van Dhr. Compeer kwam Dhr. Schouten als winnaar uit de bus. Vlug slapen want stiekem was het alweer 01.00 uur terwijl morgen vroeg de wekker gaat voor de trein richting Nanning, onze laatste Chinese bestemming.

Dag 30 The Trip:
Via ons Chinese contact boekten wij gister een combi-ticket, bestaande uit een treinreis richting Nanning, een overnachting in Nanning en de busreis richting Hanoi. De trein ging al om 8.04 uur, stond op het kaartje. Aangekomen bij het station zagen wij echter dat deze trein, N801 richting Nanning, om 8.26 uur vertrok. Opnieuw verkeerd voorgelicht stonden wij dus op het verkeerde station. Gelukkig pakte dit vandaag goed uit omdat de trein beide station aandoet voordat deze richting Nanning vertrekt. Na wat strubbelingen in de coupe, elke Chinees wil namelijk tegelijkertijd op dezelfde plek zijn en de tas neerzetten, konden wij ons settelen voor de 5 uur durende treinreis. Tijdens de reis een muziekje geluisterd en de nodige informatie gelezen over Vietnam zodat we daar niet met een mond vol tanden komen te staan.

Op het station van Nanning stond een Chinese dame klaar met het bordje Meet: Compeer. Zij begeleidde ons naar het hotel waar wij een nachtje zullen slapen. Hierna zijn wij een rondje gaan lopen door de stad (in de regen), en mislukte wij opnieuw in missie "Scarface". Ons verder verdiepen in Nanning zagen wij niet zo zitten omdat eigenlijk alle ogen wel gericht zijn op Vietnam nu. Nu, updaten wij de site en mailen ons contact in Vietnam om ook daar weer mooie avonturen te beleven!

Morgen om 8.20 uur vertrekken bij per bus naar Hanoi. Het zal even afwachten zijn of de communicatieve middelen in Vietnam op een hoog of laag pitje staan, maar we hopen er het beste van.

Graag sluiten wij af met het volgende citaat:

- Men leert zijn vaderland het grondigst kennen in den vreemden -

Zaijian,

Roy en Mathijs

• 23 Maart 2007 - 14:39

Onno:

Succes in Vietnam!

groeten Onno

• 23 Maart 2007 - 16:14

MaPa:

He boys op naar Vietnam.We zijn benieuwd hoe het daar is.Vast wel weer een hoop te zien en te beleven.Dus Roy je verjaardag vier je in Vietnam.Alvast van harte gefeliciteerd zondag.Geniet er maar weer van .Mathijs dat oranje shirt staat je goed.Doei geniet er maar weer van Groeten uit koud Waddinxveen.

• 23 Maart 2007 - 21:14

Kevin:

hey gasten als ik die foto´s zo zie heb ik af en toe toch wel spijt dat ik niet ben meegegaan!! :) Foto;s en verhalen zien er super uit. Succes in vietnam!!

gr
    kevin

• 23 Maart 2007 - 21:17

Udo:

Hey Roy, ik heb erg genoten van jullie verslagen tot nu toe. Leuk en soms herkenbaar. Zondag vlieg ik naar Qingdao. Veel plezier in Vietnam!

• 23 Maart 2007 - 22:43

Jan En Lyda:

Geniet van jullie verslagen via de e-mail toppie hoor geweldige ervaring en Roy voor zondag van harte gefeliciteerd en maak er een vietnameese verjaardag van (geintje)
    groetjes Jan en Lyda

• 24 Maart 2007 - 06:35

Fanny:

Hé mannen!
    Nou, grappig hoor, komen jullie dus morgen naar Cao Bang! Een soort van 'blind date' met dank aan zusje/collega Vicky...
    Succes met de reis en zie jullie snel!

• 24 Maart 2007 - 07:07

Kim:

he mannen!! wij zitten nu in hue (vandaag aangekomen) en vertrekken maandag denk ik nr hanoi...zijn jullie er dan ook nog??we houden ff contactos!xx

• 24 Maart 2007 - 19:36

Arjan:

Gasten,
    Weer een intressant verslaggie. Ben benieuwd hoe het jullie in Vietnam vergaat.
    Greetzz

• 24 Maart 2007 - 19:57

Dick Van Braak:

Let niet op die chinees deze lijkt een beetje op Nic van Loon met een zwarte pruik op?

• 24 Maart 2007 - 19:59

Dick Van Braak:

he rooitje van harte met je verjaring, geef je nog een echt chinees knal vuulwelk? heb je al een velanglijstje? gloetjes Dick

• 24 Maart 2007 - 20:15

Mam:

hoi jongens,
    avonturen genoeg weer! heel veel plezier, hoe is het weer daar trouwens?
    roy, nog 1 nachtje slapen en dan jarig! tot morgen, we bellen!xxxxxxxxxx

• 25 Maart 2007 - 10:12

Ben En Nel:

Hallo Roy, ik zal vast de enige niet zijn: van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Volgens mij is dit de eerste die we in héél veel jaren missen?
    We nemen vanavond een wijntje zonder je en zullen aan je denken.
    Ik zit te genieten van jullie prachtige verhalen, wat leuk dat jullie het reisverslag zo goed bijhouden. Zo missen we je een stukje minder :-) Ik heb gelachen om de veerboot, hebben jullie daar ook in de reddingsboeien gehangen? Een heel fijne dag, groeten aan Matthijs en vooral doorgaan met schrijven, hè?
    Dikke (verjaardags)kus en groet!

• 25 Maart 2007 - 10:13

Ben En Nel:

We nemen vanavond een wijntje zonder je en zullen aan je denken.
    Dikke (verjaardags)kus en groet!

• 25 Maart 2007 - 11:02

T. Elise:

Ik hoop inderdaad dat de communicatieve middelen in Vietnam op goed peil staan. Het zou jammer zijn jullie verhalen te moeten missen....

groetjes van ons allemaal uit WbD

• 25 Maart 2007 - 11:08

PapMam En Mike:

Lieve Roy,hiep,hiep Hoera!
    GEFELICITEERD jochie, jochie!!!!
    Heel gezellig zoals we vanmorgen even bijgepraat hebben. Ook al ben je in het verre Vietnam we nemen zo een lekker appelpuntje en we proosten vandaag zeker op jou!
    Heel veel liefs en een hele dikke kus van ons -XXX-

Ja Mathijs, natuurlijk ook voor jou!!!

• 25 Maart 2007 - 12:30

Sjaan:

HIEP HIEP HOERAHHH!!!
    Royboy, gefeliciteerd met je verjaardag!! Maak er 'n mooie dag van!!
    Dikke kus, Janine

• 25 Maart 2007 - 16:13

Nellisa En Ed:

hieper de piep hoera!!!!
    Roy van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!

Een goede reis verder !!!!
    groetjes uit het zonnige Gouda

• 25 Maart 2007 - 16:26

Anja:

Hoi lieve luitjes,
    Wat een superverhalen weer zeg. Jullie maken wat mee hoor. Heerlijk als je het zo leest. Gaat allemaal voorspoedig hé? Echt tof. Nou Roy, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag jongen. Maak er wat van vandaag hé!!!!!! De dikke knuffel krijg je nog tegoed hoor. Oké!!!
    Ben vandaag nog even bij je oma op bezoek geweest. Daar waren je ouders ook, dus kon ik ze allemaal effies feliciteren met jou. Bizar hé. Je oma, mijn vader en moeder, allemaal tegelijk in het ziekenhuis. Hopelijk zijn ze er alledrie gauw weer uit toch???
    Nou jongens, heel veel reis-plezzier nog en GENIETEN!!!!!
    liefs en dikke knuffel van mij Anja.
    Ook nog van harte van de andere Stonemountains hoor. doeidoeidoeidoei!!!!

• 25 Maart 2007 - 17:01

Marianne&Herman:

Vat alle berichten van de families en kennissen samen en je hebt onze reactie en beste wensen! Op naar Vietnam! Doe ook uitgebreid verslag van dit land en schrijf even of je daar leuk kunt fietsen! In sept zullen Jan/Han en wij daar ook 'avonturieren' by bike. Heren, heel veel plezier en een fijne voortzetting van jullie fantastische reis.
    tmarianne&oHerman

• 25 Maart 2007 - 18:08

Wim,Jo,Tim En Lindy:

Ha die lieve jarige neef van ons !!

Ook al hebben we elkaar vandaag al even "gesproken" via de sms, toch nog maar een keertje via jullie site.
    Hoera, hoera, hoera alweer 22 !!! Niet te geloven !!!

Taart komen we vandaag niet eten hoor !!

Nog heel veel plezier in Vietnam en dikke xxxx van ons 4-en.
    Wim, Jo, Tim en Lindy

• 26 Maart 2007 - 20:29

Siteurtjes:

Hartelijk Gefeliciteerd en een hele fijne dag gewenst met veel biel en lijst.