Terracotta leger en Nanjing - Reisverslag uit Nanjing, China van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu Terracotta leger en Nanjing - Reisverslag uit Nanjing, China van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu

Terracotta leger en Nanjing

Door: Roy & Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs & Roy

01 Maart 2007 | China, Nanjing

Ni hao!

Dag 6 van The Trip. Xian: Vanochtend was het wel even lastig om 8uur op te staan. Vandaag stond het Terracotta leger op onze "to-do" list. Het begon met een lekker ontbijtje, 1x Swiss (eitje, toast, jam en muesli) en 1x English (eitje, bacon, jam en toast). Om half 10 werden wij opgehaald. Deze keer was het wel een Engels-Chinese gids, genaamd Christine. We gingen op pad met een klein internationaal gezelschap, bestaande uit: twee Duitsers, een Amerikaanse, een Engelsman en natuurlijk wij Nederlanders.In de bus werd verteld over de geschiedenis van China ondermeer over de verschillende dynastie keizers en de link met het Terracotta leger. De eerste keizer van China die het gehele land verenigde heeft gedurende 36 jaar met behulp van 700.000 arbeiders (slaven) zijn eigen tombe gecreerd. Het Terracottaleger was hier een onderdeel van om het eigenlijke graf te beschermen na zijn dood. In 1974 is het leger ontdekt door boeren die een put aan het graven waren. Tot zo ver de geschiedenis van onze kant. Hierna werd er met een voorstelrondje begonnen waardoor wij iedereen leerden kennen en al snel werden reiservaringen en avonturen uitgewisseld. Het leger is ingedeeld in 3 putten, in de eerste put (tevens grootste) staat de infanterie, put 2 is uitgedost met de cavalerie en soldaten. De derde (nog niet blootgestelde) put bevat het commandocentrum. Nabij de grafheuvel, die nog niet geopend kan worden door de vele geheimen en mysteries,zijn ook twee bronzen strijdwagens gevonden die de hobbies van keizer Qin Shi Huangdi uitbeelden, reizen en natuurwandelingen. De individuele details van de soldaten is verbazingwekkend, want alle 8000 zijn verschillend. Het was indrukwekkend om te zien hoeveel aandacht was besteed aan het overlijden en de bescherming van de keizer, ook na zijn dood. Na alle putten en bijbehorende musea te hebben gezien werd de lunch uitgeserveerd. Na een week China was dit het lekkerste wat we ophebben. Onder andere in olie gebakken zoete aardappelen, eekhoorntjesvis, curry beef en de lokale specialiteit noodles. Na de lunch nog een zeer interessant museum, na 2 min stonden we buiten en werd er overgegaan naar het algemeen bekende potje pesten (in engels: teasing) Met lachende gezichten en winst voor meneer Compeer, gingen we terug naar de jeugdherberg. Al met al een super tripje! Echt iets dat je gezien moet hebben haha..
Terug in de jeugdherberg gingen we film kijken, eerst The Terminal en daarna Lock, Stock & Two Smoking Barrels (onze Engelse mates waren zeer actief, altijd film kijken of slapen). Na de films was het tijd om een hapje te eten, we besloten naar de Moslimwijk te gaan. Daar hebben we voor 2 euro samen gegeten, niet te vergelijken met de lunch maar het was binnen te houden. Eenmaal terug in de jeugdherberg werden wij door John & James in kennis gesteld van een populair Engels kaartspel: Sh#thead. Een heel leuk spel maar natuurlijk konden wij toepen niet over het hoofd zien en werd dit het spel van de avond. Na nog even gebeld te hebben met Mike en Serena was het rond half 2 tijd voor een enkeltje richting onze slaapkamer. Opnieuw een zeer memorabele dag van The Trip.

Dag 7. We zijn nu alweer een week in China, en wat hebben we al veel gezien! Eerst hebben we lekker uitgeslapen want zo'n weekje China moet je wel even laten bezinken. Een rondje Xian, over de beroemde stadsmuren dat geheel in het teken stond van het Lente festival. Tijdens het welbekende fotomoment ging het bijna mis, er werd bijna een vol massief houten kanon de stadsmuur afgebonjourd. Zonder wonden en breuken is dit met een sisser afgelopen, we besloten dat dit het punt was de Muur te verlaten. Door de gezellige straatjes van Xian kwamen we langs de Klokkentoren en de Trommeltoren, uiteraard hebben wij weer even gesnoept van de lokale lekkernijen in de een van de honderden straattentjes. Terug in de jeugdherberg zaten de Engelsen nog steeds film te kijken. Man of Fire passeerde de revue. Na de film zijn we opnieuw de stad in gestruind op zoek naar voedsel. Na de PC Hoofdstraat van Xian zagen we een tentje met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Na allerlei verschillende onderdelen van een varken (wij dachten vis) te hebben genuttigd waren we benieuwd wat het nu eigenlijk was, na een ondervraging kwamen we erachter dat het ging over de innerlijke flora en fauna van een varken. Na dit smakelijke eten waren wij benieuwd naar onze Chinese namen. We vroegen de sympathieke doch verlegen serveerster ons met Chinese namen op te zadelen. Na een aantal minuten te hebben gezocht naar inspiratie vielen de twee namen: Efung en Tian Lie. Van nu af aan kennen wij Roy als Efung (de zachte wind) en Mathijs als Tian Lie ( de stenen hemel). Na deze prachtige namen in ontvangst te hebben genomen zijn wij huiswaarts gekeerd.
Eenmaal "thuis" werd er weer even getoept met de Engelse Lads en werd er converseert met een Chinees genaamd Wang Wei. Dit was een aardige jongen van 23 die goed Engels sprak. We hadden het onder andere over verschillen tussen China en de Westerse Wereld. Heel opmerkelijk was dat hij pas in 2006 wist van de beroemde studentenopstand op Ti'an men Square (1998). Zo zie je maar weer dat niet alles in China openbaar wordt gemaakt voor de bevolking. Hetzelfde gold voor de SARS epidemie. Na het interressante gesprek was het tijd voor een avondje stappen. Samen met Dave & James (we noemen hem John) gingen we naar de Babyface. Hier was niet zoveel en werd er naar een andere lokale discotheek afgereisd (op advies van Wang Wei). Wat een geweldige tent was dit!!! We kwamen in gesprek met de vrienden van Borat (Jagshemas, Chenkui, lachen he Joris). Deze Kazachstanen waren echt geweldig en wisten echt alles over Nederland, vooral het voetbal. Verder werd er nog even gearmworsteld met o.a. de broer van de bekende boxer Evander Hollyfield.

Dag 8 The Trip, Na 3 uurtjes slapen moesten we opschieten. We sliepen door 3 wekkers heen en werden hierdoor 45 minuten later dan gepland wakker. Normaal niet erg, maar We had a Flight to Catch. Na een vliegensvlug ontbijtje werden de tassen ingepakt en reden we met de tranquillo taxi naar het vliegveld. Wij hadden haast maar hij niet. Gelukkig waren we nog op tijd en vlogen om 12.03 richting Nanjing.
Nanjing, de Zuidelijke hoofdstad van Sun Yat Sen, werd China de eerste republiek en ook de Taiping Opstand is welbekend in de geschiedenisboeken van China. Tijdens de 2e wereldoorog viel het Japanse Leger China binnen en slaagde het erin Nanjing in te nemen. De Chinese regering vluchtte en Japan begon aan een brute campagne van moord, plundering en verkrachting. Dit bloedbad (400.000 doden) vormt nog altijd een bron van spanning tussen China en Japan.
De vlucht was aangenaam en we zijn Veilig aangekomen (voor de moeders) in Nanjing. In het vliegtuig hebben wij onze Chinese vocabulaire uitgebreid en voor de "In training zijnde Chinees sprekende aspiranten (Serena en Janine)" hebben wij de volgende opdracht bekokstooft:

Ni Hao = ....
Wo jiao = ....
Wo Bu mingbai = ....
Wo zhishi kankan = ....
Ganbei = ....
Xiexie = ....

Graag ontvangen wij de resultaten van deze opdracht in tweevoud. Dick, wij zijn enkele woorden en handige zinnetjes van de Chinese taal machtig en breiden dit graag uit.

Na een korte meeting in de jeugdherberg van Nanjing besloten wij meteen treinkaartjes aan te schaffen richting de berg Huang Shan. De geplande trip welke wij noteerden in het voorgaande bericht is vervallen wegens omstandigheden (tijd), vandaar dat wij nu deze bergtocht gaan maken. Met bus 1 gingen wij richting het station, de bus rammelde aan alle kanten maar we hebben het voor elkaar gekregen ermee naar het station te gaan en terug. Aangekomen bij het station met 100 wachtenden voor ons, vroegen wij bij welk loket wij moesten zijn. Groot probleem, 3 man security en politie werden bijeengeroepen. Uiteindelijk kwamen wij als lachende derde uit de strijd, de security haalde de kaartjes voor ons en wij stonden na 5 min buiten en twee kaartjes rijker! Morgenavond om 22.38 rijden wij naar Huang Shan! Op een boot hebben wij ons avondeten gehad en gingen we terug naar de jeugdherberg.

Na een lekkere, verfrissende douche installeerden wij ons achter de computer en schreven wij jullie dit bericht.

Zhaijian,

Roy & Mathijs

• 01 Maart 2007 - 15:06

Mark Ouwerkerk:

Niets is zo veranderlijk als de mens. Criticasters zullen dit betitelen als een eenvoudig cliche bekend als 'de dooddoener',
    echter dit is feitelijk onjuist daar een dode niets doet.

Gasten een fijne reis verder. Groeten vanuit Curacao waar het op dit moment prachtig is.
    Komen jullie nog met de Copa America richting Venezuela?

• 01 Maart 2007 - 15:25

MaPa:

Hallo jongens. Wat een leuk verhaal. Zo leer je nog eens wat. Zo te lezen gaat allemaal goed. Wel lief van jullie om zo af en toe aan jullie moeders te denken.Dat doet me plezier. Janine en Serena zullen zicht wel gauw op de opdracht werpen. Doeg

• 01 Maart 2007 - 17:44

Lidi:

hahaha mag k ook mee doen met wat alles betekend?!?! hahaha of s t niet eersk .....
    hahaha goed petje af ook trouwens dat jullie ganbei al zo keisnel onder de knie hebben ;) hahaha

kus lidi

• 01 Maart 2007 - 18:21

Arjan:

Gasten,
    Wederom weer een leuk stukkie om te lezen.
    Thijsman, is dat een gewoonte van jouw vluchten missen of bijna missen op vakanties ;)
    Ghehe iig succes daaro.
    Greetzzz

• 02 Maart 2007 - 03:51

Admar:

jongens echt lachen dat alles zo lekker verloopt. in zo'n korte tijd al zoveel dingen gezien echt vet! dat leger moet echt impossant zijn geweest, ben benieuwt naar de foto's.
    hoop dat jullie deze vorm van berichtgeven de hele reis door zetten.

nog heel veel plezier waar jullie nu zijn.

groetjes admar

• 02 Maart 2007 - 15:57

Oma Compeer :

Hoi Mathijs, hier is oma. Ik ben nu in Voorschoten bij Mignon. We hebben net je foto's bekeken en ik hoop dat je het naar je zin hebt. Dat je nog heel veel gaat zien. En dat je gezond en wel weer thuis komt. Heel veel groeten van Oma Compeer.
    Geschreven door Mignon en op de foto gezet door t. Marianne.

Veel reis plezier, groetjes Mignon.

• 02 Maart 2007 - 21:06

Janine:

Alvast ter voorbereiding op mijn lessen Chinees:

Ni Hao = ....hallo
    Ganbei = ....Proost
    Xiexie = ....Bedankt

De andere dingen hoop ik over een week of 3 te gaan leren:-)!! Sieht gut aus hoor!! Jullie vermaken je wel gloof ik...:-D
    Kus, Janine

Kus, Janine

• 03 Maart 2007 - 11:34

Marianne &herman:

Hoi Tian Lie,
    Doe je de groeten aan het "broertje van Bart de GRaaf? Hij woont in het straatje tegen de beroemde berg aan. Hij houdt van sigaartjes!! Wij, met Hanneke, zijn helemaal naar boven geklommen!!! Jan bleef halverwege 'steken' Die week waren er twee naar beneden gevallen. Zij kunnen niets meer navertellen!
    Heel veel plezier en houdt ons bezig met het lezen van jullie belevenissen.
    Tian lie en Efung, goede reis.
    tMarianne en oHerman

• 03 Maart 2007 - 19:43

Dick Van Braak:

Ha mannen,
    Wat een moelijke taal zeg, ik spleek dat helemaal niet uit. En jullie hebben zelfs een "andere" naam gekregen.
    Die van jou Roy vind ik best leuk! BEn jij nou echt zo'n "winderig tiep" ( sorry ik weet niet precies hoe ik het schrijven moet) gr, Dick

• 03 Maart 2007 - 19:51

Dick Van Braak:

Ha mannen,

• 09 Maart 2007 - 20:30

Linda:

hallo daar, wat geweldig wat jullie allemaal zien en meemaken heel leuk om te lezen en wat een mooie foto`s, kunnen we allemaal een beetje meegenieten. groeten en geniet van alles