Nieuwe avonturen - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu Nieuwe avonturen - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Mathijs & Roy - WaarBenJij.nu

Nieuwe avonturen

Door: Roy & Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs & Roy

16 April 2007 | Vietnam, Nha Trang

Xin Chao,

Het duurde even, maar we hebben eindelijk tijd gevonden om weer eens een verhaaltje op de site te zetten betreft onze avonturen. Eerst willen wij bij deze nog Monique, Mike en Huub feliciteren met hun verjaardag.

The Trip: Dag 35 t/m 38
De dag begon met een overvolle busreis naar Hanoi. Eenmaal aangekomen op het busstation My Dinh werden we meteen overvallen door een groep enthousiaste Motobike providers. Mede door onze tolk Fanny werd er flink onderhandeld over de prijs en konde we budgetwise ons begeven naar het Backpackers Hostel van Hanoi. Eenmaal aangekomen en ingecheckt hoorde wij van een rooftop barbeque inclusief happy hour, daar zijn wij natuurlijk niet vies van, en hadden wij na deze zware busreis wel verdiend. Op de rooftopbar was er een groot gezelschap die ons welkom heetten. Aangezien wij budgetwise leven hadden wij ons eigen proviant ingeslagen en dit was reden voor Mr.Barbeque om ons in de zeik te nemen. No Problem, No Big Deal. Er werd ons gevraagd een liedje te zingen en als opwarmertje voor koninginnedag werd het Wilhelmus uit volle borst gezongen. Na een goed vullende hamburger mengden wij ons in het gezelschap en hebben wij nieuwe vrienden gemaakt, genaamd Julie, Emma en George, wederom uit Engeland. Mr. Barbeque wist nog een leuke plek om na het happy hour naar toe te gaan. Een nieuwe term werd geboren: De Dong Area (2000 Dong Bia Ha Noi, dit komt overeen om 0,10 euro). Onze lokale vriend in de Dong Area was Dhr. Tang (Suit Tailor). Hij adviseerden ons na het sluiten van de Dong Area naar New Century te gaan. De "place to be" in Hanoi. De nieuwste Aziatische danshits werden ter gehore gebracht en we sloten de avond af met een laatste drankje in de Hostel. De dagen hierna was het avondpatroon vergelijkbaar met het hiervoor beschreven scenario. Overdag waren echter "Lost in Hanoi", honderduizenden shops met t-shirts, kippen, dvd's, noodlessoep, etc. Na twee avonden, werden wij de derde ochtend gewekt door Kim en Suzanne. Nog niet geheel wakker waren wij ietwat verbaasd hen te zien. Toen het lichtje ging branden besloten wij s'middags af te spreken voor een wandeling door de stad. Helaas werden de oproepen niet ten gehore gebracht, en dus zagen wij elkaar s'avonds pas. Na nog twee avonden New Century stonden wij voor de keuze, naar Halong Bay af te reizen met onze Engelse vrienden of richting Sapa met de Nederlandse enclave. De keus was gemaakt en de trip richting Sapa werd geboekt. De trip bestond uit een nachttrein richting Lao Cai, 8 uur reisplezier. Eerst moesten we de juiste trein vinden op een eigenaardig station. Geen perronnen, alleen rails dus goed kijken voor het oversteken. Na enkele potjes kaarten en kletspraatjes probeerden we allen wat nachtrust tot ons te nemen om fit te zijn voor de dag hiken in Sapa.

The Trip: Dag 39 t/m 41
Om 6.00 uur kwamen we op Lao Cai aan en werden we met een mini-busje naar ons eerste hotelletje gebracht. Om 8.00 uur kwamen we daar aan en waren wij toe aan een verfrissende douche en ontbijt. We hadden twee kamers en wij waren de gelukkigen met een warme douche en een bad. Na het ontbijt werden we om 10.00 uur verwacht bij de receptie door onze gids Hao. Hao voelde zich niet zo lekker aangezien hij de avond hiervoor wat teveel rijstwijn genuttigd had, wij wisten dus gelijk wat ons nog te wachten stond. Desalniettemin stond hij dapper klaar om ons voor een eerste wandeling te leiden. Na een lange wandeling langs de rijstvelden, dorpen (incl. etnische minderheden in kledendracht) en heuvels kwamen we aan bij het hoogtepunt van de dag: Cat Cat Watervallen. Het zonnetje straalde rond het middaguur en wij konden dus een lekkere duik nemen in dit natuurlijke bronwater. Het uitkijkpunt naar de waterval werd drukbezocht door andere toeristen aangezien wij een nieuwe attractie waren, als enigste waterratten rond de watervallen. Op de terugreis zagen wij opnieuw de typerende kenmerken van het landschap van Sapa en teruggekomen bij het hotel hadden wij een middag vrij. De lunch werd genuttigd en daarna schoven wij een aantal banken in het zonnetje om even de ogen rust te geven. Bij het ontwaken zagen wij George weer, die op het punt stond terug te gaan naar Hanoi. We waren door Hao uitgenodigd voor een potje voetbal. Hij had ons gevraagd 17.00 uur in het park te zijn, maar na een half uur waren wij nog steeds welkom om aan het voetbalspektakel mee te doen. Mathijs deed mee met de blote bassies en Roy koos partij voor de andere. Na het diner, speelden we toepen en sh#thead en kwamen in gesprek met een Engels stel. De avond was nog jong en rond 10.00 uur gingen de lichten in het restaurantje uit en waren wij genoodzaakt ons naar het dorpcentrum te begeven. Na een afzakkertje waren wij klaar voor ons bed.

De volgende ochtend konden wij uitchecken en was Hao opnieuw present om ons door de rijstvelden en kronkelpaadjes van Sapa te leiden. Het weer was geheel omgeslagen en het bekenden "gehuld in mist" deed opnieuw haar intrede. We kregen echter nog een extraatje vandaag: regen. Dit mocht de pret niet drukken en dus gingen wij er vol goede moed tegenaan. We kochten een regenponcho en gewapend tegen de regen vervolgde wij onze wandeling. De gehele weg werden wij vergezeld door lokale etnische minderheden met slecht 1 doel: geld verdienen. Na duizendmaal "No Thanks" en glimlachen bereikten wij zonder al teveel problemen (uitgezonderd Suzanne) de Homestay. Deze avond mochten wij namelijk bij mensen thuis de nacht doorbrengen. Thang en Mui, zeer vriendelijke mensen waar wij een hele leuke avond hebben gehad. Een uitgebreid avondmaal werd klaargemaakt bestaande uit onder andere rijst, beef, kip, salade en Rijstwijn. Na het avondmaal werd er nog even meegezongen met Aziatische/Nederlandse liedjes en werd er nog een drankje genutigd. Kim en Suus gingen iets eerder naar bed en wij bleven nog even naborrelen met Meneer Thang. Nadat hij zijn vrouw naar bed had gebracht gingen we nog even een dvdtje kijken die Thang nog in huis had. We moesten er erg om lachen, en toen eenmaal de stroom uitviel werd ons bed op zolden opgezocht.

De volgende dag hadden we pannenkoeken als onbijt en werd de laatse dag van het Hiken in Sapa voortgezet. Het was deze dag wederom weer erg, koud 10 graden. We liepen door mooie rijstvelden en Hao had voor ons (jonge mensen ) een speciale route uitgestippeld die ons leidden tot zeer gladde bergpaadjes, maar dit was zeker de moeite waard. Na het oversteken van de rivier begonnen wij aan onze lunch (Noodlesoep). Na de lunch gingen we via een steil bergpaadje naar de top van een waterval. Hier hebben wij even gezeten en van het uitzicht genoten. Na de waterval liepen wij rusig verder door de rijstvelden en dorpjes. Aan het einde van de dag hadden wij nog een diner te goed in het hotel waar we met de "jeep" naar terug werden gebracht. Een lekkere pizza werd genuttigd en tezamen met de anderen werden we naar het treinstation gebracht. We moesten even een tijdje wachtten maar dat gaf ons mooi de mogelijkheid een warme chocomel te drinken aangezien we allen rilden van de kou. De treinreis verliep opnieuw goed en al vroeg kwamen we terug in Hanoi.

The Trip: dag 42, 43
Al vroeg kwamen wij terug in Hanoi, en met de taxi reden wij terug naar het hostel waar wij ons toch al thuis begonnen te voelen. We namen afscheid van Kim en Suzanne, was echt een supergezellige tijd! Terug in het hostel waren we wel toe aan wat meer rust maar er waren geen bedden meer vrij, na 10 uur waarschijnlijk weer. We haalden wat te eten en drinken en wachtten vol geduld tot iemand de trap af kwam struinen zodat wij gelukkig en voldaan nog een aantal uurtjes konden slapen. S'middags hebben we nog wat dvd's gekocht (a 0,80 euro per stuk) en in de rooftopbar opgezet. S'avonds ontmoetten wij de Engelsen weer die net terug kwamen uit Halong Bay, waar het weer ook niet super was geweest. We hadden Zwartboek gekocht en wilden deze eigenlijk kijken, helaas was deze niet Engels ondertiteld en dus redelijk tot zeer moeilijk te volgen voor de anderen. In het gezelschap van een Duitser, drie Engelsen, een Deen en wij genoten wij van de film. Elkaar helpend door vertalen en de gang van zaken in de film samen te vatten was het eindresultaat zoals we die verwacht hadden: een topfilm. We hadden afgesproken met zn vijven verder te reizen, hoe meer zielen hoe meer vreugd. De volgende dag was de verjaardag van Julie en dus spraken we af die dag en nacht nog te blijven om daarna eindelijk naar het strand af te reizen.

Dag 43, Julie's verjaardag. Rond 10 uur ontwaakten we uit onze slaap en zongen een verjaardagliedje voor Julie. Iedereen maakte zich klaar voor het dagprogramma terwijl er nog even wat verjaardaggebak werd gehaald. Na het ontbijt van verjaardagsgebak was het al weer tijd voor de lunch en dus gingen wij naar onze favoriete stek aan het meer. Vandaag was er een speciaal happy hour, speciaal ter gelegenheid van Julie. Het programma was als volgt: 17.00 tot 18.00 helft van de prijs, 18.00 tot 19.00 alle drankjes zelfde prijs plus een shotje, 19.00 richting de volgende bar waar een frograce klaar stond. Een frograce werkt als volgt: men neme 10 kikkers onder een hoed, een krijtje waarmee een circel wordt getekend 2 meter rondom de hoed. Alle kikkers krijgen een jurkje aan met een nummer en de eerste vijf die erover springen gaan door naar de halve finale, hierna vallen er twee kikkers af, om een finale te spelen tussen de laatste drie. Onze kikker "Chinese wanker" haalde de finale maar wist deze helaas niet winnend af te sluiten. Een gedenkwaardige avond was het besluit.

The Trip: Dag 44 t/m 46
Zaterdag, eindelijk naar het strand. We hadden al goede verhalen gehoord over China Beach van Kim en Suzanne en waren dus erg enthousiast om eindelijk weer naar het strand te gaan. De treinreis duurde 11 uur maar was redelijk comfortabel, en om 9 uur kwamen we aan bij Danang. China Beach is gelokaliseerd op het 33 km lange strand tussen Danang en Hoi An. Vanuit Danang konden wij met een mini-bus naar Hoa's Place. Wat een toplocatie! Vriendelijk, vertrouwelijk, gezellig, lekker weer, surfmogelijkheden en groot reisgezelschap. Al het eten en drinken wat genuttigd werd kon worden opgeschreven in het grote boek van Hoa en bij vertrek werd er een rekening opgemaakt. De dag begon met een ontbijtje bestaande uit fruitsalade en omelet, en gedurende de dag werd er verscheidene malen een verfrissende duik in het zoute zeewater genomen. Na een hele dag strand kwamen wij terug bij Hoa voor het diner en breidden wij onze connecties en informatie over het gebied uit middels mond-tot-mond communicatie. Wij hadden vernomen dat in Danang zeer veel leuke restaurantjes en barretjes waren en dus gingen wij op zoek. De Camel Club was onze bestemming en in deze ware "jaren 80 nachtclub" vermaakten wij ons de rest van de avond.

Na een heerlijke nacht in een lekker bed konden wij ons opnieuw opmaken voor een volle dag zon en surfen....

Voor nu blijft het verhaal hierbij, aangezien het etenstijd is en wij even een pauze in moeten lassen in het schrijven van het verhaal.

Binnen aanzienlijke tijd zullen wij de site weer updaten zodat we weer op schema lopen en geen momenten verloren zullen gaan.

Voor nu,

Groeten uit Nha Trang, Vietnam

Roy & Mathijs

• 16 April 2007 - 12:50

Eddie:

Thijsman en Roy,
    Zo te horen gaat alles goed daar..! Mooi man, genoeg avonturen..! Lachen foto's ook! Hoelang blijven jullie nog reizen eigenlijk? Have fun iig nog jongens..!
    Groet vanuit Sydney..!
    Laters Eddie...

• 16 April 2007 - 13:37

Marianne&herman:

Hoi heren,
    wat een leesvoer voor ons. We moeten daar echt even voor gaan zitten. Mede ook door jullie fotorepportage worden we meegenomen in jullie avonturen.
    Heel veel vakantieplezier en tot de volgende mail
    tmarianne&oherman.

• 16 April 2007 - 16:34

Arjan:

Lekker hoor zo`n cool biertje a 2000 DONG. Moeten ze hier ook hebben met deze temperaturen :)
    Weer n lache stukkie om te lezen mannen.
    Ik zie de volgende wel verschijnen.

Greetzz

• 16 April 2007 - 21:11

Pa Ma :

Hallo jongens.Wat een leuk verhaal weer. Aan de fotos te zien vermaken jullie je prima. Ziet er tenminste gezellig uit allemaal. Zijn jullie nog verkouden????
    Wij hopen dat jullie het verhaal gauw verder afmaken. Mathijs je staat er stoer op NAAST de surfplank heb je er ook OP gestaan??Veel plezier verder groeten uit Waddinxveen

• 16 April 2007 - 21:19

Pa En Ma:

Hallo jongens. Wat een leuk verhaal weer. Volgens ons vermaken jullie je wel. Zijn jullie nog verkouden?? Het bier smaakt weer goed he. Afgelopen zondag was Sapa nog op televisie te zien. Floortje Dessing was er geweest.Mathijs een stoere foto van jou NAAST een surfplank heb je er ook OP gestaan??Groeten uit Waddinxveen we kijken uit naar het vervolg van het verhaal.

• 17 April 2007 - 12:06

Fanny:

Leuk verhaaltje weer! Ik hoopte volgende week af te reizen naar Nha Trang voor een welverdiende vakantie, maar helaas zitten de vliegtuigen allemaal al vol ivm nationale feestdagen... Jammer! Moet nu nog even een alternatief bedenken, komt goed!
    Veel plezier daar!
    X Fanny

• 18 April 2007 - 20:27

Sjaan:

Leuk jullie weer even gesproken te hebben heute mittag!!
    Zijn jullie lekker uit eten geweest?? Morgen weer even lekker stappen in Den Haag:-D!!
    Veel plezier!
    xx Janine

• 19 April 2007 - 11:10

Pap En Mam:

hoi jongens!

zo te zien en te horen gaat het prima met jullie! leuk weer een verslag te lezen! ik las op de mail van roy dat jullie nu in saigon zijn, veel plezier daar! xxxxxxxxxxx

• 20 April 2007 - 07:56

Wilko:

he tijsie, lache zon reis, word er nog een pot gespeeld? k ben tegen wordig weer good old ajax,3-4-3 lache toch

• 20 April 2007 - 12:08

Onno:

hey mathijs en roy!

Klinkt goed allemaal! Nog heel veel plezier even in Vietnam en succes in Cambodja en Laos.

Groeten Onno

• 20 April 2007 - 16:04

Opa:

hebben de amerikanen deze planken achtergelaten? Zag een tassiesshuffle ergens op de watervalroute.

• 21 April 2007 - 14:30

Oma Compeer:

Lieve Mathijs
    Ik ben hier in de Mantel op de computer en ik wil je héél veéél groeten van mij doen en dat je het nog lang naar je zin mag hebben. Vergeet het mooie nieuws niet, dat je aan ons een hoop kan vertellen uit de vreemde landen waar ìk nooit zal komen. Ik wens je dus een hele mooie, fijne vakantie.Ik zal aan jullie denken. Er valt veel door jullie te vertellen dus ik zal er nog veel over horen. Ik hoop dat het jullie goed mag gaan en wens jullie een behouden thuiskomst.
    Nog hartelijk bedankt voor de mooie kaart, die ik heb ontvangen.
    De hartelijke groeten van oma.

• 25 April 2007 - 21:26

Siteurtjes:

Hallo Mannen.

Het gaat lekker he'? wat hebben jullie toch een kut leven. Uit verveling maar rond slenteren in onbekende gebieden. nou geniet er maar weer van, want hier mis je niets. Piet paulusma/onder weg na morgen/barbara Barends/die dikke plofkop van Derksen en natuurlijk niet te vergeten Albert verlinden. Ja ze zijn nog steeds dagelijks op tv. Dus reizen maar! veel plezier en proost bij de volgende.

• 29 April 2007 - 18:09

Marianne En Herman:

Hoi heren, zijn jullie het schrijven even beu? Of valt er te weinig te beleven of juist veel te veel!!!
    Mathijs, ik heb gehoord dat je portemonnee gejat is. Wat zat erin?
    BALEN!!! maar ja, rijke westelingen zijn in deze landen wandelende banken.
    Heel vervelend.
    Waar gaat de reis na Vietnam naar toe? We zitten al bijna in mei. De tiojd gaat veel te hard.
    Mathijs en Roy fijne voortzetting van de reis.